Kuluttajaviraston mukaan ilmaisena mainostetut palvelut ovat osoittautuneet kestotilaukseksi. Kuluttajia on myös veloitettu matkapuhelinlaskussa palveluista, joita he eivät ole mielestään koskaan tilanneet.
Kuluttajavirasto ilmoittaa, että se on tilanteen korjaamiseksi laatinut yritysten tueksi linjauksen, johon on koottu mobiilipalveluita koskeva lainsäädäntö. Linjauksessa on myös kerrottu esimerkkejä siitä, miten yritykset voivat ottaa säännökset käytännössä huomioon.
Kuluttajavirasto odottaa, että yritykset ottavat linjauksessa esitetyt periaatteet huomioon toiminnassaan. Kuluttajien on entistä paremmin saatava tieto siitä, mitä he tilaavat, mihin he sitoutuvat ja mitä palvelu tulee heille kaiken kaikkiaan maksamaan
Kuluttajaviraston mukaan yrityksille on erikseen huomautettu ilmainen-sanan käytöstä. Kuluttajia ei voi houkutella tilaajiksi korostamalla palvelun maksuttomuutta, jos tilaaminen todellisuudessa johtaa maksulliseen kestotilaukseen.
Ensiohjeena tilauksen katkaiseminen
Kuluttajaviraston verkkosivuille on myös lisätty kuluttajille tietoa mobiilipalveluihin liittyvistä ongelmatilanteista sekä valitusmalli. Sivuilla on myös lista siitä, mitkä asiat kannattaa tarkistaa, ennen kuin tilaa mobiilipalvelun tai ilmoittaa oman matkapuhelinnumeronsa internetissä.
Olennaista on, että kuluttaja löytää tiedon siitä, mikä yritys palvelun tarjoaa, miten yritykseen saa yhteyden ja mitä palvelu maksaa. Tärkeä on myös tieto siitä, onko kyseessä yksittäinen palvelu vai kestotilaus.