Oma raha

Ei tullut Hummeria, tuli Hilux

Julkaistu: , Päivitetty:

Armeijan uusi maastoauto Toyota Hilux Double Cab ei ole niin pramea kuin jenkkien Hummer, mutta kyllä silläkin metsään menee.
Intin maastureista ei kohta enää pysty kertomaan uusia kauhu- tai huumoritarinoita. Neuvostovenäläinen, hyvässä ja pahassa legendaarinen UAZ-kalusto siirtyy romuhuutokauppoihin sitä mukaa kun sen käyttöikä loppuu. Jo vuoden-parin sisällä maastossa autoillaan enää Nato-standardeihin sopivilla vehkeillä, mutta turha pelätä että valtio tuhlaisi rahojaan johonkin jenkki-Hummereihin.

Puolustusvoimilla on jo muun muassa G-mersuja ja Land Rover Defendereitä, ja tänä talvena miehistömaasturien joukkoon on kelpuutettu myös pitkäohjaamoinen Toyota Hilux Double Cab.

Janjaweedien
suosikkiajokki


Afrikan ja Lähi-idän kriisialueilla japanilaiset avolava-autot ovat olleet hyvin suosittuja, mahtuuhan niiden kyytiin kevyesti joukko kalashnikovinheiluttajia tai janjaweedeja.

Suomessa armeija toimii liikenneturvallisemmin: ainakin ensimmäiset 50 Hiluxia on tilattu lavakatteella varustettuna, eikä lavalle ole pultattu pyssyjalustoja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nyt koeajettu Hilux oli väriä, vinssiä ja muutamaa vimpainta lukuunottamatta samanlainen kuin armeijan tilaama malli.

Auton muotoilun muhkeudessa on jotain amerikkalaista. Ilmeisesti kansainväliset avolavamieltymykset vaativat tällaista paisuteltua ulkoasua.

Lisälevikkeillä, erikoisvanteilla ja kromisella karjapuskurilla tästä voisi tuunata ihan mallikelpoisen bling bling-vaunun Pohjolan oloihin.

Koppi on korkealla
ja hanikat isoja


Astinlaudat ovat tarpeen ohjaamoon kivutessa. Hallintalaitteet ovat selkeitä isoja mötiköitä ja nappuloita. Vaihdetanko on pitkä, samoin sen liikkeet. Vaihteiden käsittely vaatii määrätietoisuutta, sillä laatikko tuntui ainakin uudehkossa koeajoautossa vähän tahmealta.

Kytkin on tyyliin sopivan jämäkkä, oikein sopiva M05-maihinnousukengällä poljettavaksi.

Ohjaus on hidas, mutta auto kääntyy silti siedettävän näppärästi kunhan jaksaa veivata rattia. Kadunkulmissa kakkonen on sopivin vaihde, eikä jyristävää nelosta kannata taajamanopeuksissa tarjota.

2,5-litraisen dieselmoottorin käyntiääni kuulostaa taajama-ajossa vanhanaikaisen karkealta.

Matalilla kierroksilla koko ajan

Maantielläkin jousitus toimii hyvin, montuista selvitään lähes arvokkaasti. Pitkästä akselivälistä huolimatta suuntavakavuus ei ole paras mahdollinen. Jos maantiellä unohtuu näpelöimään radiota, Hilux alkaa vaellella.

Kun vauhtiin on päästy, vahva vääntö tekee ajamisesta vaivatonta ja nopeus pysyy ylämäissäkin hyvin. Vielä sadan kilometrin tuntivauhdissa kierrosluku pyörii runsaassa parissatuhannessa. Polttoaineen kulutus on kohtuullista suhteessa kuljetuskykyyn.

Metsäautotiellä vanteisiin asti ylettyvä kevätlieju ei Hiluxia pidätellyt. Auto etenee hitaalla nelivedolla hyvin vakuuttavasti. Käsiteltävyys on hitaasta ohjauksestakin huolimatta hyvä, eikä maastoajo vaadi mitään erityistä taituruutta. Tämän auton voinee huoletta antaa varusmieskuljettajankin käsiin.

Ainoastaan auton ulkomittojen hahmottaminen vaatii opettelua. Lavakate peittää takanäkyvyyden lähes kokonaan.

Surkeat istuimet

Hiluxin kehnoin osa ovat istuimet. Huonosti selkää ja reisiä tukevat lerput penkit eivät sovi alkuunkaan tällaisen jykevän työkaluauton tunnelmaan. Tuntuu, kuin istuimet olisi sellaisenaan otettu halvimmasta Corollasta.

Veikkaan, että jo parin käyttövuoden jälkeen penkit alkavat olla melko lysähtäneessä kunnossa. Ainakin jos niissä istuu aina täyteen varustukseen vyötettyjä raavaita sotilaita.

Varustelu on pelkistetty: mitään ekstraa tai luksusta ei Hiluxin SR-mallissakaan ole. Radiokin on kuin tehty oikealta ohjattavaa Japanin-versiota varten: käynnistysnappi on kaukana laitteen oikeassa reunassa.

Hyvä ostos valtiolle,
mutta harvalle siviilille


Kaupunkilaisen siviiliostajan näkökulmasta Double Cab on sisustukseltaan vaatimaton, taajama-ajoon epäkäytännöllinen ja turhan kallis. Henkilöautona sen hinta nousee jo muutamalla lisävarusteella kuorrutettuna lähelle 45000 euroa.

Pakettiauton veromitat täyttävä lyhytohjaamoinen ja pitkälavainen Extra Cab-malli on toistakymmentä tuhatta euroa halvempi, joten useimmat maatalous- ja muut yrittäjätkin päätyvät mieluummin siihen.

Maastopukuporukalle auto sen sijaan sopinee erittäin hyvin. Varusnaisia ja -miehiä on turha kiusata surkeilla työvälineillä, ja käyttömukavuudessa Hilux hakkaa niin UAZ:it kuin kankeat ja kylmät Lantikatkin. Hyvä valinta valtiolta.

Toyota Hilux Double Cab 2,5 4WD SR

Hinta: 43140 e, vapaa autoetu 820 e/kk
Teho ja vääntö: 88 kW / 325 Nm
CO2: 219 g/km
Kulutus: mitattu 8,4 l/100 km
Tavaratila: lavan pituus 1,52 m
Lisävarustehintoja: Metalliväri 500 e, lavakate 500 e, off-road-paketti 940 e, astinlaudat 595 e, teräspuskuri 730 e.


Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    3. 3

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    4. 4

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    5. 5

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    6. 6

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    7. 7

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    8. 8

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    9. 9

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    10. 10

      Palkka jopa 5000–7000 e/kk ja kysyntää riittää – Tee testi: olisiko sinusta koodariksi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    2. 2

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Jan Hurrin kommentti: Nollakorko voi olla uusi normaali – ja se on huono uutinen

    5. 5

      Myrskylän taksiyrittäjät kertovat, miksi Kela-kyydit eivät houkuttele: ”Siitä ei tullut muuta kuin tappiota”

    6. 6

      Kahden rakennusalan yrityksen epäillään laiminlyöneen miljoonien verot – rikostarkastaja: ”Suurin harmaan talouden juttu vuosikymmeneen”

    7. 7

      Facebookin ex-johtaja Mäkeläinen puolustaa entistä työantajaansa: ”Markilla on sydän paikallaan”

    8. 8

      Suomessa on jo 900 000 lämpöpumppua – näitä pumppuja ostettiin eniten

    9. 9

      Kommentti: Finnair rakensi keinon, jolla ilmastotietoiset voivat kompensoida lentämisen päästöjä – mutta suhteellisuuden nimissä kannattaa huomioida pari asiaa

    10. 10

      Koodauskoulu Hiven opiskelijat eivät oikeutettuja opintotukeen – opintojen uhkana aktiivimalli ja jopa karenssi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaarinalla, 40, on Suomen yleisin palkka: kertoo, mihin 2 600 euroa riittää – ”Se jatkuva miettiminen saa minut varpailleni”

    2. 2

      Suomalaisten sähkölaskut kallistuivat rajusti yhdessä vuodessa – tuusulalainen Jukka turvautui omiin konsteihin: ”Minulla ei hinta nouse!”

    3. 3

      Li Andersson hämmästyi epäsuhtaa sähkölaskussaan: ”Sähkön osuus oli 8 euroa ja sähkönsiirto pitkälle yli 50 euroa”

    4. 4

      Tämä mies tuntee huonot pomot, koska oli itse sellainen: ”20 prosenttia johtajista pitäisi potkia heti pois”

    5. 5

      Osaatko sanoa, paljonko kevytmaito maksaa? Testaa 10 kysymyksellä, kuinka vieraantunut olet arjesta

    6. 6

      Onko 2 600 euroa kuukaudessa ylellisyyttä? Näin lukijat kommentoivat: ”On päiviä jolloin elän pelkällä kahvilla ja leivällä”

    7. 7

      Oletko matala-, keski- vai korkeatuloinen? Yksi kuva näyttää miten tienaat ikäluokkaasi verrattuna

    8. 8

      Junatyöntekijä tuskastui: ansaitsee 15 vuoden työkokemuksella 2 000 euron palkan – ”1980-luvulla tämä oli vielä arvostettua matkatyötä”

    9. 9

      Kommentti: Palkka jopa 7 000 e/kk ja varma työ – kaikki alkoi 2,5 tunnin testistä

    10. 10

      Sairaala eri maakunnassa, Kela-taksi jätti tulematta – muistisairaan Raimon, 86, matkan hinta nousi pilviin

    11. Näytä lisää