Koe ja aja - Oma raha - Ilta-Sanomat

Laguna tuli nöyrästi takaisin

Lagunalla Renault yrittää nyt uutta tulemista isojen perheautojen markkinoille.

Lagunalla Renault yrittää nyt uutta tulemista isojen perheautojen markkinoille.

Julkaistu: 30.3.2008 14:07, Päivitetty 1.4.2008 8:36

Surkean edeltäjänsä jäljiltä Renaultin uusin Laguna tuntuu jopa iloiselta yllätykseltä. Kevyesti kulkevaa autoa ei tarvitse ajaa hampaat irvessä.

Harvalla autonvalmistajalla on jonkun mallinsa kanssa niin paljon murheita kuin Renaultilla oli kahden edellisen sukupolven Lagunoista.

Työpaikkani liisasi 2000-luvun alussa käyttöönsä hatchback-Lagunan, jonka sähkölaitteet alkoivat temppuilla jo autoliikkeestä ulos ajaessa. Kunnossa ollessaan Laguna oli kelpo ajokki, mutta sellaisia viikkoja oli harvoin.

Kollegan samoihin aikoihin itselleen ostama Laguna-farmari toimi muuten kuin unelma, mutta söi monista säätöyrityksistä huolimatta toista litraa enemmän bensaa satasella kuin mitä tehtaan ohjekirjoissa lupailtiin.

Valmistaja on kuitenkin reilusti myöntänyt takavuosien laatupulmat, ja luvannut että uusi Laguna on paljon parempi auto.

Epäluuloinenkin kokeilija joutuu muutaman päivän ajan Lagunaa pyöriteltyään myöntämään, että yritys on hyvä. Ainakin koeajettu HB on ajotuntumaltaan ja toimivuudeltaan kuin eri planeetalta edeltäjäänsä verrattuna.

Uudessakaan mallissa takapuoli ei pääse puutumaan matkanteosta, jos pysytään ehjällä moottoritiellä. Laguna suorastaan leijailee ylväästi tienpinnan heittojen yli. Matkustamossa tunnelma säilyy liki edustusautomaisen miellyttävänä.

Huonokuntoisella, päällysteeltään murtuneella tiellä jousitus ei pysy mukana ihan yhtä hyvin. Jysähtelyt tulevat välillä terävästi läpi. Pientä pintakovuuden tunnetta lisäävät myös koeajoauton turhan matalaprofiiliset renkaat. Kokonaisuutena Lagunan alusta tuntuu silti kelpo kompromissilta meikäläisiin oloihin.

Ohjaamojärjestelyt ovat kunnossa. Tärkeimmät hallintalaitteet ovat hyvin käsillä ja ajoasennosta saa helposti luontevan. Dynamique-mallin varustelu on kattava, kovin paljon lisähärpäkkeitä ei arkikäytössä tarvitsisikaan. Takaikkunoiden kätevät aurinkoverhotkin olivat kevätauringon kilossa tarpeen.

Vaihdetangon nuppi on maskuliininen mötikkä, turhan iso pienikätisille kuskeille. Kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii selkeästi, joskin tangon liikkeet ovat pitkähköjä.

Kahden isoimman pykälän välitykset voisivat olla pitempiäkin. Tietysti ajamista helpottaa, että kuutonen vetää kakistelematta jo 60 kilometrin tuntivauhdista alkaen, mutta moottoritienopeuksissa kierrosluvut pysyvät aika korkealla.

Kulutus nousikin jopa maantietaipaleella lähes 8 litraan. On vaikea kuvitella, kuka valitsisi tällaisen vanhahtavan 140 hevosvoiman bensakoneen, kun malliston vahvat dieselmoottorit ovat lähes samanhintaisia.

Laguna on erittäin vaivaton auto ajaa niin taajamassa kuin maantielläkin. Ohjaus on tehostettu jonkin verran kevyemmäksi kuin edellismallissa, mutta onneksi sitä ei ole viety ihan tunnottomaksi. Pieni kääntösäde helpottaa parkkipaikkapyörittelyä.

Takamatkustajille on kerrankin riittävästi sivuttaistilaa jopa penkin keskipaikalla. Pääntila sen sijaan jää pitkillä aikuisilla vähäiseksi. Lastenistuinten mahduttaminen autoon oli poikkeuksellisen helppoa.

Tavaratila on laaja mutta matalahko. Pienellä asettelulla se silti riittää perheen perusmatkatavaroille.

Pieniä ergonomiapuutteita Lagunasta yhä löytyy. Peruutettaessa näkyvyys taakse on kehno.

Kahvattoman takaluukun avaaminen sotkee kurakelillä sormet tehokkaasti. Koeajoauton pyyhkimet jättivät tuulilasiin sottaisia katveita, eikä pissapojan suihkun tehokkuus vakuuttanut.

Istuinlämmittimen säätönappulat on kätketty hankalasti penkkien etureunaan.

Joka tapauksessa tehdas näyttää ottaneen kuluttajien isoimmat valitukset epäranskalaisen nöyrästi vastaan. Tuloksena on etenkin matka-ajoon mainiosti sopiva ja suuntavakaa auto, jossa ei mitään erityisen ärsyttäviä piirteitä ole.

Renaultien perinteisen heikko jälleenmyyntiarvo voi ehkä mietityttää ostajaa, mutta merkkiuskovaisille sillä ei liene suurta merkitystä. Ainakaan ajo-ominaisuuksissa Lagunalla ei ole häpeiltävää kilpailijoihin verrattuna.

Lisää aiheesta

Tuoreimmat osastosta