Ostoneuvontapalvelu - Oma raha - Ilta-Sanomat

Digimyyjä tulee kotiin

Onoff tuo palvelun myös kuluttajan kotiin.

Onoff tuo palvelun myös kuluttajan kotiin.

Julkaistu: 28.9.2007 20:58, Päivitetty 28.9.2007 19:32

Kodinelektroniikkaketju lanseeraa Ruotsissa jo aiemmin koetellun ostoneuvontapalvelun nyt Suomessakin. Siinä neuvoja saapuu asiakkaan kotiin opastamaan esimerkiksi oikean digiboksin hankinnassa.

Onoffin palvelu on maksuton, jos asiakas sopii vähintään 300 euron kaupoista kahden viikon kuluessa. Muussa tapauksessa hinta on 49 euroa. Henkilökohtainen ostoneuvoja on osa Onoffin uusia Help-palveluja.

– Olemme havainneet, että eritoten viihde-elektroniikan hankinnoissa asiakkaat ovat usein vaikean paikan edessä. Autamme esimerkiksi digisovittimien hankinnoissa päivittäin, kertoo pääkaupunkiseudulla liikkeitään pitävän Onoffin aluejohtaja Jani Lundell.

Onoff kertoo myös äskettäin julkistetusta tutkimuksesta, jonka mukaan uuden teknologian myyjät ovat kiireisiä tai tietämättömiä, eivätkä osoita asiakkaan ongelmia kohtaan riittävästi kiinnostusta.

– Meidän kokemustemme mukaan kodinkoneliikkeiden myyjät mieltävät liian usein roolikseen teknisen tiedon välittämisen ja rahastamisen. Ongelmanratkaisu ja asiakkaan tarpeiden kuuntelu unohtuu liian usein, toimitusjohtaja Jukka Rastas tutkimusyhtiö Palvelu Plussasta arvioi.

Onko tässä siis viime kädessä tarkoitus vierittää asiakkaan maksettavaksi palvelua, joka pitäisi olla saatavissa liikkeissä myyjiltä?

– Ei missään nimessä. Asiakas voi aina tulla käymään liikkeessämme. Mutta henkilökohtainen ostoneuvoja mahdollistaa sopivimman tuotevaihtoehdon kartoittamisen sellaiselle ihmiselle, jolla ei jostain syystä ole aikaa taikka halua käydä liikkeessämme, Lundell sanoo.

Tuoreimmat osastosta