Virasto: Varokaa Sonera-rästien karhuajaa - Oma raha - Ilta-Sanomat

Virasto: Varokaa Sonera-rästien karhuajaa

Kuluttajavirasto varoittaa, että perintätoimisto voi yrittää karhuta vanhentuneita Soneran saatavia.

Kuluttajavirasto varoittaa, että perintätoimisto voi yrittää karhuta vanhentuneita Soneran saatavia.

Julkaistu: 18.5.2007 10:41, Päivitetty 24.5.2007 15:26

Kuluttajavirasto varoittaa perintätoimisto Sergelin lähettämistä kirjeistä. Viraston mukaan yhtiö voi yrittää periä vanhentuneita Soneran saatavia.

Kuluttajat ovat saaneet Sergel-nimiseltä perintätoimistolta kirjeitä, joissa peritään 2000-luvun alkupuolelta peräisin olevia Soneran velkoja.

Sergel on ostanut TeliaSoneralta noin 140 000 kappaletta saatavia. Kuluttajavirasto varoittaa, että niiden joukossa on kuitenkin myös vanhentuneita saatavia, joita ei voi enää periä.

Kuluttajan velka elinkeinonharjoittajalle vanhenee kolmessa vuodessa laskun eräpäivästä lukien. Jos saatavalle on haettu tuomio, vanhentumisaika on viisi vuotta tuomiosta.

Velkoja voi katkaista tämän yleisen vanhentumisajan vapaamuotoisesti esimerkiksi lähettämällä velalliselle yksilöidyn ilmoituksen tai perintäkirjeen.

Jos Sergelin kirjeessä mainittu saatava on vanhentunut, hän voi pyytää yhtiöltä kirjallista selvitystä siitä, onko vanhentuminen katkaistu, muistuttaa virasto.

Kuluttaja voi myös ilmoittaa, että hän ei maksa velkaa, ennen kuin saatavan pätevyys on selvitetty.

Jos kuluttaja on tietämättään maksanut vanhentunutta velkaa, hänellä on vanhentumislain perusteella oikeus saada maksu takaisin viivästyskoron kera.

Kuluttajaviraston mukaan Sergelin on vastattava kuluttajan tiedusteluun. Sillä on myös näyttötaakka siitä, että velan vanheneminen on katkaistu.

Jos asiasta ei päästä sopuun, siihen voidaan hakea ratkaisua tuomioistuimesta. Jos kuluttaja häviää jutun oikeudessa, hän voi joutua maksamaan vastapuolen oikeudenkäyntikulut.

Kuluttajaviraston mukaan turvallisempi tapa hakea oikeutta on maksaa ensin lasku ja viedä tämän jälkeen asia kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Kuluttaja voi vaatia summan palauttamista, tuottokorkoa ja korvausta asian selvittelystä aiheutuneista ylimääräisistä kustannuksista.

Tuoreimmat osastosta