Sisustus vaatii pitkää pinnaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Sisustusliikkeessä palvelu on liian usein sikin sokin.
Ostin kaapistomyymälästä vaatekaapin. Maksoin sen kokoamisesta 90 euroa. Kun menin hakemaan kaapistoa vuokratulla pakettiautolla, ei sitä ollut koottu kokonaan. Ovien, saranoiden ja vetimien kiinnitys ei kuulemma kannata liikkeessä, koska ne kuitenkin menevät vinoon. Vaadin liikettä kokoamaan kaapit loppuun, koska en osaa asiaa itse tehdä - siksihän kokoamisesta maksoin.

Aikaa meni, autonvuokra juoksi, myyjän esimies tuli tylyttämään minua. Olin kuulemma kohtuuton, koska kaapistoja ei "ole tapana" koota kokonaan, vaikka kokoamisen ostaisi. Sitäpä en voinut tietää.

Yksi ovi, hyllyjä ja korihyllyjä puuttui. Oven sain, hyllyjä ei tullut viiteen kuukauteen. Purin kaupan niistä, sain muutaman kymmenen euroa takaisin.

Vastaus: Tämä on ikävä väärinkäsitys. Asiakas oli aikaisemmin ostanut meiltä kaappeja ja olin koonnut ne kaikki. Tavallisesti emme kokoa ovia ihan valmiiksi, koska koottuina kaapit hajoavat helposti kuljetettaessa. Nyt asiakas kuitenkin oletti, että toimitaan, kuten edellisellä kerralla. Oli tietysti virhe, että asiaa ei täsmennetty. Tämän tilauksen vastaanotti vasta taloon tullut myyjä, joka ei tiennyt aiemmasta poikkeusmenettelystä ja noudatti saamiaan ohjeita. Puolustin myyjää, mutta en suinkaan tylyttänyt asiakasta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Kaappien kokoamiseen meni 45 minuuttia. Yksi ovista meni reklamaatioon, koska vetimien reiät porattiin vahingossa väärin päin. Lankakorit, joihin asiakas viittaa hyllyillä, tulivat viiden viikon, ei viiden kuukauden päästä. Jostain syystä saaminen vei järjettömän kauan. Kun soitin niiden tulleen, asiakas peruikin kaupan. Hän sai koreista maksamansa rahat takaisin.

Ostin nojatuolin. Sitä ei kuulunut luvattuna aikana. Soitin kauppaan ja selvisi, että nojatuolini oli viety Tuusulaan. Sovimme uuden ajan seuraavaksi päiväksi. Tuoli tuli perille. Kun aloin availla paketteja, selvisi, että minulle oli tuotu nojatuolin lisäksi jonkun toisen kirjahylly. Soitin liikkeeseen. Käskivät jättää kirjahyllyn kerrostalon käytävään. Joku hakisi sen sieltä. En tiedä, hakiko sen huonekaluliikkeen edustaja vai varastiko sen joku naapuri.

Huonekalukauppa oli mainostanut ulos ripustettavaa riipputuolia. Kun menin ostamaan tuotetta pari viikkoa ensimmäisten mainosten jälkeen, lähimmässä toimipisteessä tuoleja ei vielä ollut edes tullut kauppaan. Varastohallinnan mukaan parinkymmenen kilometrin päässä toisessa liikkeessä tuoleja olisi jäljellä kaksi kappaletta. Kun köröttelin sinne, kaupasta todellakin löytyi kaksi tuolia, mutta pakettiin kuuluvaa pehmustetta ei löytynyt. Sain tuolin ja lupauksen pehmusteen toimittamisesta pikapuoliin. Liikkeestä luvattiin soittaa heti, kun pehmuste olisi tullut tehtaalta.

Soittoa ei kuulunut. Kun soitin liikkeeseen, sieltä todettiin, että pehmuste oli tullut jo aikaa sitten, mutta siitä oli unohdettu ilmoittaa.

Ostin lapselleni kalliit saksalaiset vaunut. Niistä on hajonnut yhtä sun toista ja takuun umpeuduttua olen korjauttanut niitä omalla kustannuksellani ja korjaukset ovat olleet kalliita. Ei ole puhettakaan, että niitä voisi käyttää toisella lapsella. Tämä ei tietenkään ole vaunut myyneen liikkeen vika ole, mutta silti harmittaa. Olisivatkohan he voineet penätä vähän valmistajan vastuuta?

 




Ostin futon-sängyn erikoisliikkeestä. Futonhan on sellainen pellavalla täytetty lötkö, joka pysyy kasassa pysymisen muutamilla läpi ommelluilla pistoksilla. Patjassani osa läpineuloksista oli poikki. Soitin, että tahdon palauttaa patjan. Liikkeessä ei ollut uutta, vaan se piti tilata Tanskasta, mikä kesti muistaakseni kuukauden.

Patja tuli, tosin tosin se taisi olla sama vanha patja, jonka jo kertaalleen palautin, koska viat olivat entisellään. Yritin hoitaa asiaa puhelimessa, mutta myyjä ei osannut auttaa, koska "J hoitaa näitä hommia." Kännykkänumeroa ei saanut, vaan piti odottaa, että hän soittaa. Kesti ja kesti. Kyllästyin.

Menin kauppaan ja sovin uuden patjan toimittamisesta. Kun se tuli perille, patja oli 160-senttinen, vaikka sen piti olla 140 senttinen. Patja vietiin pois. Neljännellä kerralla sain lopulta (kuljetustahroista päätellen) sen saman alkuperäisen patjan, josta oli lopulta neulokset korjattu.

Ongelmat eivät loppuneet. Kun ostin sänkyä, myyjä kehui, että heillä rungot on parempia kuin muilla. Vuoden käytön jälkeen puinen runko hajosi. Se ei enää seissyt ylväänä kuin H-kirjain, vaan muistutti enemmän A:ta. Menin kauppaan. Myyntipöytä oli tyhjä, myyjä istui tietokoneella perähuoneessa, nojasi vähän ja huusi, että voiko auttaa. Nosti ahteriaan vasta, kun ymmärsi, etten aio huudella.

Sanoin, että en halua enää uutta samanlaista runkoa, vaan jonkin muun mallin. Sopiva löytyi, mutta siitä piti maksaa 50 euroa lisää (sain silti kuulemma 49 euroa alennusta ohjehinnasta). Ihmettelin tätä, koska vuosi oli mennyt patjaa vaihdellessa, perkele, enkä ollut saanut kertaakaan hyvitystä enkä pahoitteluitakaan. Myyjä (joka muuten oli se Iso Vastuullinen J) vastasi, että se patja on ihan eri juttu, että ei se nyt tähän runkoasiaan liity.

Uuden rungon toimitusaika on noin kolme viikkoa, kerrottiin. Ei ollut, vaan kuusi viikkoa. Mutta enpähän maksanut sitä 50:ttä euroa eikä sitä vissiin enää kehdattu pyytääkään.

Tarinan opetus on tietysti se, että ei pidä mennä myymälään, jossa lojuu sohvilla teetä siemailevia vätyksiä (muistuttavat myyjiä, mutta siitä ei voi olla varma) ja jotka ovat enemmän kiinnostuneita omista jutuistaan kuin asiakkaista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Testaa, miten hyvin tunnet valuutat: 10 kysymyksen visa paljastaa näppituntumasi

    2. 2

      Korjausliikkeen riski voimistuu bitcoinissa – kuka pelastaa kryptovaluutan?

    3. 3

      Rakennusalan konkari Pekka valmistaloista: Huonolla tuurilla jää vain kivijalka ja 300 000 € lainaa

    4. 4

      Espoolainen joulupukki kertoo hintansa – hämmästelee Porvoon pukin taksaa: ”Kuulostaa jo ihan mielettömältä”

    5. 5

      Tätä halvemmalla kotimaista joulukuusta ei kannata myydä – Helsingissä taas on pakko lyödä kuuselle jopa yli satasen hintalappu

    6. 6

      Näin Kesko, Lidl ja S-ryhmä varautuvat alkoholi­kaupan mullistukseen marketeissa: ”Ehdottomasti on Pirkan nelosta tulossa”

    7. 7

      Miten hyvin tunnet suomalaiset logot? Tee 12 kysymyksen testi

    8. 8

      Panimoalalle iskee vielä tölkkipula: ”Tästä tulee aluksi kaaos” – Laitilassa 3 syytä juhlaan

    9. 9

      Sikariyhtiö hurahti virtuaalivaluuttoihin: Aikoo hylätä nykyisen liiketoimintansa – osake ampaisi 2233 prosentin nousuun

    10. 10

      Kommentti: Eläkepommi on vasta alkua – kuka maksaa Suomen seuraavan talouskurimuksen?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Rakennusalan konkari Pekka valmistaloista: Huonolla tuurilla jää vain kivijalka ja 300 000 € lainaa

    2. 2

      Näin Kesko, Lidl ja S-ryhmä varautuvat alkoholi­kaupan mullistukseen marketeissa: ”Ehdottomasti on Pirkan nelosta tulossa”

    3. 3

      Espoolainen joulupukki kertoo hintansa – hämmästelee Porvoon pukin taksaa: ”Kuulostaa jo ihan mielettömältä”

    4. 4

      Tätä halvemmalla kotimaista joulukuusta ei kannata myydä – Helsingissä taas on pakko lyödä kuuselle jopa yli satasen hintalappu

    5. 5

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    6. 6

      Testaa, miten hyvin tunnet valuutat: 10 kysymyksen visa paljastaa näppituntumasi

    7. 7

      Panimoalalle iskee vielä tölkkipula: ”Tästä tulee aluksi kaaos” – Laitilassa 3 syytä juhlaan

    8. 8

      Korjausliikkeen riski voimistuu bitcoinissa – kuka pelastaa kryptovaluutan?

    9. 9

      Sikariyhtiö hurahti virtuaalivaluuttoihin: Aikoo hylätä nykyisen liiketoimintansa – osake ampaisi 2233 prosentin nousuun

    10. 10

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perhe osti valmistalon, jossa he eivät voi asua: ”Kotimme arvo on pankin mukaan 0 euroa”

    2. 2

      Perheenisä Pasi pelkää talvea: Avaimet käteen -talo sai energialuokan G – ”Ei varaa muuttaa terveempään taloon”

    3. 3

      Espoolainen joulupukki kertoo hintansa – hämmästelee Porvoon pukin taksaa: ”Kuulostaa jo ihan mielettömältä”

    4. 4

      ”Autojobbari Antti tienaa yli 70 000 euroa vuodessa ja viettää luksuselämää” – verottajalle vyöryy vinkkejä autokaupasta

    5. 5

      Halkoja, aurausta, mökin laajennusta – näin tavallinen kansa välttelee veroja

    6. 6

      Työttömyystukiin tulee uusi leikkuri – näin toimii kiistelty ”aktiivimalli”

    7. 7

      Kiinteistönvälittäjä kahmi itselleen 164 000 euron välityspalkkiot

    8. 8

      Kellokortin leimaus, päiväksi omille asioille ja ylityötunnit päälle – näin työpaikoilla rötöstellään

    9. 9

      Muovisissa vesijohdoissa piilee riski – suositellaan juoksuttamaan vettä

    10. 10

      Iisalmen seudulla löytyi keino saada vienti vetämään ja tilauskirjat täyteen – Ylä-Savoon syntyi oikea suomalainen talousihme

    11. Näytä lisää