[MAINOS: Telia] Näin on tehty Suomen helpoin ja nopein maksusovellus - Mainos Taloussanomat - Ilta-Sanomat
MainosTelia

Näin on tehty Suomen helpoin ja nopein maksusovellus

Suosituin mobiilimaksupalvelu vaatii vahvan tunnistautumisen, koska käyttäjien yksityisyys ja turvallisuus ovat etusijalla.

Telia Tunnistus -palvelu tarjoaa MobilePaylle sovelluksen edellyttämät vahvan tunnistautumisen keinot.­


19.4. 11:42

MobilePay on mobiilimaksusovellus, jota yli 1,2 miljoonaa suomalaista käyttää. Palvelun avulla voi siirtää nopeasti ja helposti rahaa kaverille, maksaa laskuja tai ruokaostokset kaupassa.

Puhelimen maksusovelluksen käyttäjäksi rekisteröidytään vahvan tunnistautumisen avulla, eli mobiilivarmenteen tai pankkitunnusten kautta. Telia Tunnistus -palvelu tarjoaa MobilePaylle sovelluksen edellyttämät vahvan tunnistautumisen keinot.

– MobilePay on Suomen käytetyin mobiilimaksusovellus. Koska palvelumme on täysin digitaalinen ja käsittelemme maksuasioihin liittyvää tietoa, meillä on velvollisuus tuntea asiakkaamme, kertoo MobilePayn virkaa tekevä toimitusjohtaja Noona Puusniekka.

Maksuasioissa asiakkaan ja palveluntarjoajan välinen luottamus on ensisijaisen tärkeää.

– Kun aiemmin Suomessa käytetty sähköinen tunnistusjärjestelmä Tupas lakkautettiin, siirryimme käyttämään Telia Tunnistus -palvelua. Kaikki asiakkaamme rekisteröityvät sovelluksen käyttäjiksi vahvan tunnistamisen avulla, saman palvelun kautta.

Tästä syystä Telia

Digitaalista palvelua käytetään ympäri vuorokauden. Siksi MobilePay halusi tehdä yhteistyötä sellaisen yrityksen kanssa, jolla on kokemusta 24/7-palvelun tarjoamisesta.

– Telia näyttäytyi meille luotettavana ja digitaalisen alan asiantuntevana toimijana, Puusniekka kertoo.

Telian palvelun mukana tuli myös uusi tunnistuskeino MobilePayn asiakkaille: mobiilivarmenne. Puusniekan mukaan tunnistuspalvelun käyttöönotto sujui helposti ja toi mukanaan muitakin hyötyjä.

– Tunnistamiseen liittyvät kustannukset ovat laskeneet merkittävästi. Tunnistuspalveluun liittyviä asioita on helppo hoitaa, sillä Telia tarjoaa meille kaikki tunnistamisen palvelut.

Riskien torjuntaa

Vielä vuosi sitten vahva tunnistaminen vaati sen, että jokainen yritys allekirjoitti erilliset sopimukset eri pankkitoimijoiden kanssa.

– Vanha sopimuskäytäntö sisälsi omat kaupalliset ja tekniset heikkoudet. Se hidasti vahvan tunnistuksen yleistymistä verkkoasioinnissa, kertoo Telian myyntijohtaja ja Digital Business Solutions asiantuntija Kari Lehtimäki.

– Telia Tunnistus -palvelu tarjoaa vahvaa tunnistamista yhdellä sopimuksella ja yhdellä rajapinnalla, jolla asiakas saa käyttöönsä kaikki suomalaiset vahvan tunnistamisen välineet, eli mobiilivarmenteeseen ja pankkitunnuksiin perustuvan tunnistuksen.

Vahvalla tunnistuksella torjutaan identiteettivarkauksiin liittyvää riskiä ja varmistetaan, että tunnistus tapahtuu turvallisesti.

– Osa verkkopalveluiden tarjoajista on luopumassa kokonaan käyttäjätunnuksen ja salasanan käytöstä ja tarjoaa vain vahvaan tunnistukseen perustuvaa kirjautumista, Lehtimäki kertoo.

Hänen mielestään kehityksen suunta näyttää hyvältä.

– Samalla kun heikot tunnistautumisen tavat vähenevät käytössä, uusia turvallisia ja vahvoja tunnistusvälineitä kehitetään jatkuvasti eteenpäin. Mobiilivarmenteestakin on tulossa uusi ja ominaisuuksiltaan entistäkin monipuolisempi versio vuonna 2022. Pilotointi aloitetaan jo tämän vuoden aikana.

Tunnista ja varmenna digitaalisesti, ilman salasanoja.