Kauppaketju Lidl ilmoittaa laskevansa yli sadan tuotteen hintaa kaupoissaan Ruotsissa. Alennukset alkavat ensi maanantaina 27. maaliskuuta ja ovat voimassa vähintään kaksi kuukautta, ja alennettujen tuotteiden määrää aiotaan lisätä tulevina viikkoina.
Alennettuihin tuotteisiin kuuluu muun muassa maitoa, lihaa ja kahvia. Keskimäärin alennuskampanjan tuotteiden hinta laskee 11 prosentilla, mutta suurimmat alennukset yltävät 32 prosenttiin, Ruotsin Lidl kertoo tiedotteessaan.
– Nämä toimet maksavat rahaa, mutta olemme valmiit kestämään kustannukset ja tekemään sen mikä on tarpeen tukeaksemme Ruotsin talouksia taloudellisesti haastavana aikana, sanoo Lidliä Ruotsissa johtava Jakob Josefsson tiedotteen mukaan.
Lue lisää: Ruoka on kallistunut Ruotsissa vielä nopeammin kuin Suomessa – syy on tiedossa
Elintarvikkeiden vuosi-inflaatio oli Ruotsissa tammikuussa 20 prosenttia. Suomessa elintarvikkeiden hinnat olivat tammikuussa nousseet noin 15 prosenttia vuotta aiemmasta.
Ruotsin valtiovarainministeri Elisabeth Svantesson on aiemmin avoimesti vaatinut kauppaketjuja alentamaan hintojaan tai ainakin olemaan nostamatta niitä. Hän on julkisesti kiittänytkin Lidliä hinnanalennuksista, ja toivonut muiden kauppaketjujen seuraavan esimerkkiä.
Taloussanomien ostoskorivertailun mukaan elintarvikkeet ovat nyt maaliskuussa keskimäärin yli 17 prosenttia kalliimpia kuin viime vuoden huhtikuussa.
Lue lisää: Näin rajusti ostoskorin hinta on noussut viime keväästä
Suomen Lidl ei aio seurata Ruotsia alennuskampanjassa.
– Toimintatapoihimme kuuluu tehdä hinnanmuutoksia, jos esimerkiksi raaka-aineiden hinnoissa tai markkinatilanteessa tapahtuu muutoksia, sanoo osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs Suomen Lidlistä.
– Tuotteiden hinnan muutokset ovat siis meillä arkipäivää ja normaali toimintatapa, ei kampanja-aihe.
Heinrichsin mukaan esimerkiksi tämän viikon torstaina ja perjantaina alennetaan noin 150 tuotteen hintaa. Hinnanmuutokset vaihtelevat tyypillisesti muutamista senteistä kymmeniin prosentteihin ja niitä tehdään kaikissa tuoteryhmissä.
S-ryhmä ilmoitti tiistaina alentavansa lähes 400 yhtiön omalla Xtra-tuotemerkillä myytävän tuotteen hintaa. Alennukset vaihtelevat kolmesta kymmeneen prosenttiin, ja ovat keskimäärin viisi prosenttia.
Lue lisää: S-ryhmä alentaa lähes 400 tuotteen hintaa