Kuluttaja-asiamies ja aluehallintovirastot ovat käynnistäneet valvontakampanjan korjaus- ja remonttipalveluiden kotimyyntiä tekeviin yrityksiin, joita löytyi viranomaisten kartoituksessa lähes 400.
– Kotimyynti on aiheuttanut kohtuuttoman paljon ongelmia erityisesti heikommassa asemassa oleville kuluttajille, kuten ikäihmisille, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo tiedotteessa.
– Pyrimme siihen, että yritysten kartoittaminen ja ohjeistaminen yhdessä tiukentuneen lainsäädännön kanssa toimii sysäyksenä parempaan suuntaan.
Ongelmia aiheuttaa jo se, että myyntitilanne tulee kuluttajalle usein yllätyksenä, kun kotimyyjä saapuu kuluttajan luo tarjoamaan tuotteita ja palveluitaan.
Myyntitilanteessa aggressiivinen menettely on kielletty, KKV muistuttaa.
Kuluttajaa ei saa esimerkiksi painostaa sopimuksentekoon. Painostamisesta on kyse esimerkiksi silloin, jos kuluttajan luona viivytään useita tunteja ja luodaan vaikutelma siitä, että myyjä poistuu vasta, kun sopimus on allekirjoitettu.
Kuluttajalle on myös annettava laissa säädetyt ennakkotiedot joko kirjallisesti tai muuten pysyvällä tavalla. Kuluttajalla on myös pääsääntöisesti 14 vuorokauden peruuttamisoikeus.
Palveluhinnasto on oltava esillä yhtiön liikehuoneistossa sekä verkkosivuilla, joilla kaupankäyntiä tehdään. Jos myyntiä tehdään muilla tavoilla, on hinnasto esitettävä pyydettäessä.