Raideliikennettä ensi viikolla uhkaava lakko alkaa näyttää entistä todennäköisemmältä.
Rautatiealan Unionin RAU:n ja Palvelualojen työnantajat PALTA:n välisissä työehtosopimusneuvotteluissa ei ole päästy eteenpäin, RAU tiedottaa.
RAU:n mukaan todennäköisyys sille, että ilmoitetut lakot toteutuvat on suuri.
Työriidan osapuolet tapaavat seuraavan kerran huomenna valtakunnansovittelijan johdolla.
RAU sekä julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL antoivat perjantaina 17. helmikuuta lakkovaroitukset raideliikenteeseen.
Lakko alkaisi ensi viikon maanantaina ja loppuisi perjantaina. JHL antoi eilen myös uuden, rautatie-alaa koskevan lakkovaroituksen. Sen mukaan toinen lakko alkaisi maanantaina 13. maaliskuuta ja päättyisi perjantaina 17. maaliskuuta.
Käytännössä lakot pysäyttäisivät Suomen raiteilla kulkevan henkilöliikenteen ja lähes kaikki tavarajunat. Ensi viikon lakko osuu Pohjois- ja Itä-Suomen hiihtolomaviikolle.
RAU:n mukaan palkankorotuksista ei ole yksimielisyyttä eivätkä työssäjaksamista parantavat esitykset ole myöskään edenneet.
RAU:n mukaan palvelualojen PALTA tarjoaa sopimusratkaisuksi huonompaa kokonaisuutta kuin mitä valtiolle juuri sovittiin. Tämä on ammattiliiton mukaan erikoista, sillä alan ylivoimaisesti suurimmat yritykset VR ja Fintraffic ovat valtionyhtiöitä.
– Työnantajat yrittävät esimerkiksi hinnoitella miesten ja naisten välistä tasa-arvoa parantavan perhevapaalakimuutoksen työntekijöiden maksettavaksi, joka kertoo arvomaailmasta missä neuvotellaan, sanoo RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki tiedotteessa.
RAU:n mukaan työnantajapuolella ei ole nyt todellista halua päästä ratkaisuun.
RAU on ilmoittanut veturinkuljettajien ylityö- ja vuoronvaihtokiellosta jo huomisesta alkaen, mikä voi aiheuttaa peruutuksia ja myöhästymisiä kauko-, lähi- ja tavarajunaliikenteeseen.