Verkkolaitevalmistaja Nokia julkisti sunnuntaina päivitetyn strategiansa, teknologiastrategiansa ja uudistetun brändinsä.
– Ne tukevat tavoitettamme olla B2B-teknologiaratkaisujen ja -innovaatioiden edelläkävijä verkkojen siirtyessä yhä vahvemmin pilveen, sanoo Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark tiedotteessa.
Yhtiö kertoi uusista aikeistaan alan suuressa Mobile World Congress 2023 -tapahtumassa Barcelonassa.
Kuusikohtaisen strategian ensimmäinen tavoite on markkinaosuuden kasvattaminen viestintäpalvelujen tarjoajissa vahvistuneen teknologiajohtajuuden kautta.
Yhtiö aikoo laajentaa yritysasiakasliiketoimintaa ja kehittää tuote- ja palveluvalikoimaansa varmistaakseen markkina- ja teknologiajohtajuuden kaikilla niillä markkinoilla, joilla se kilpailee.
Patenttilisensoinnin mahdollisuuksia se pyrkii hyödyntämään paitsi mobiililaitteissa myös muilla toimialoilla. Se jatkaa tutkimus- ja kehitysinvestointeja.
Strategiaan kuuluu myös uusien liiketoimintamallien, kuten palveluihin perustuvien ratkaisujen käyttöönotto ja vastuullisuuden valjastaminen kilpailueduksi.
Päivitetty teknologiastrategia puolestaan määrittää yhtiön mukaan suuntaviivat sille, mitä tulevaisuuden verkkoyhteyksiltä vaaditaan metaversumin kehittämiseksi.
Strategian muuttuessa muuttuu myös Nokian tuttu brändi. Yhtiön mukaan uusi logo kuvaa energistä, dynaamista ja modernia Nokiaa.
– Logo symboloi myös yhteistyötä, jota vaaditaan verkkojen potentiaalin täysimittaiseksi hyödyntämiseksi ja kestävän kehityksen, tuottavuuden sekä saavuttavuuden parantamiseksi, se kirjoittaa tiedotteessaan.
Nokia aloitti strategiaansa muokkaamisen vuonna 2021. Ensimmäisessä vaiheessa se pyrki laittamaan perustansa kuntoon kestävän ja kannattavan kasvun vahvistamiseksi. Viime vuonna yhtiö kiihdytti tätä työtään.
Yhtiö ei muuta pitkäaikaisia tavoitteitaan. Se kertoi viime vuotta koskevassa tilinpäätöksessään, että se odottaa liikevaihtonsa olevan tänä vuonna 24,9–26,5 miljardia euroa.
Vertailukelpoisen liikevoittomarginaalinsa yhtiö arvioi olevan 11,5–14,0 prosenttia ja vapaan kassavirran 20–50 prosenttia vertailukelpoisesta liikevoitosta.