OLKILUODON ydinvoimalan kolmannen reaktorin käynnistyminen on lykkääntynyt lukuisia kertoja. Uusin ilmoitus koekäytön ja säännöllinen sähköntuotannon viivästymisestä tuli alkuviikolla.
Päivitetyn aikataulun mukaan säännöllinen sähköntuotanto voisi alkaa huhtikuun puolivälissä eli yhdeksän kuukautta myöhemmin kuin vielä vajaa vuosi sitten arvioitiin.
Lue lisää: Olkiluoto 3:n aikataulurumba jatkuu viikosta toiseen – näin yhtiö kommentoi
Paitsi Teollisuuden Voima (TVO) myös Säteilyturvakeskus (Stuk) on joutunut vastaamaan ihmettelyihin siitä, mikä kestää.
Stukin OL3 ydintekninen käyttöönotto -valvontaprojektin projektipäällikkö Essi Vanhanen kirjoittaa keskuksen blogissa, että aikaisemmin häneltä kyseltiin turvallisuudesta, mutta nyt keskitytään enemmän siihen, mitä Stuk nipottaa ja miksei jo mennä eteenpäin.
– Me Stukissa emme valvo aikataulua vaan ydinturvallisuutta, hän painottaa.
Viranomaiset eivät Vanhasen mukaan tahdo olla jarruna, mutta heidän tehtävänsä on varmistua siitä, että ydinvoimalaitos toimii ja sitä käytetään sääntöjen mukaisesti.
Laitoksen ydinteknisen käyttöönoton aikana TVO on Vanhasen mukaan toiminut kuten vastuullisen käyttäjän tulee toimia. Stukin ei ole tarvinnut asettaa ylimääräisiä ehtoja tai nipottaa ylimääräisistä asioista. Hän huomauttaa, että kumpikin haluaa turvallisen laitoksen.
– Jos turvallisuudesta tingitään ja kiirehditään, voi yhteiskunta joutua maksamaan siitä moninkertaisen hinnan tulevaisuudessa.
Vanhanen pohtii turvallisuutta autoilun näkökulmasta ja kysyy mikä on tärkeintä tilanteessa, jossa on kiire – mutta myös hämärää, kaatosade, autossa kehnot pyyhkijät, lapset kyydissä, peurat liikkeellä ja moottorin merkkivalo syttyy?
Hän vertaa voimalan käyttöönottoa myös lentämiseen.
– Ei varmasti kukaan halua lentää lentokoneella, jossa palaa ennen lähtöä varoitusmerkkivalo toimimattoman turvallisuuskriittisen komponentin takia.
Vanhanen lisää, että tällaisessa tilanteessa viranomaisen ei tarvitse ohjeistaa lentäjää, että kone on korjattava ennen ilmaan nousua.
– On normaalia menettelyä ja alalle ominaista turvallisuusajattelua, että merkittävät viat korjataan ennen kuin konetta tai laitosta käytetään.