Kaukoitään lentävät länsimaiset lentoyhtiöt voivat olla kiinalaisten kilpailijoiden puristuksessa, kun liikenne koronan jälkeen alkaa taas kasvaa, varoittaa Air France-KLM:n toimitusjohtaja Ben Smith.
Hänen mukaansa kiinalaiset yhiöt saavat ”epäreilua” kilpailuetua, kun Venäjän ilmatila on länsiyhtiöiltä suljettu Ukrainan sodan takia. Kiinalaiset yhtiöt saavat edelleen lentää Venäjän ylitse.
– Pariisin ja Seoulin välillä tämä voi merkitä kolmea lisätuntia, Smith sanoi talouslehti Financial Timesille.
– Jos on Venäjän ylitse lentävä kiinalainen yhtiö, niin heillä on epäreilua etua meihin nähden.
Smithin mukaan Air France-KLM on asteittain lisäämässä liikennettään Shanghaihin ja Pekingiin. Taustalla on kiinalaisten matkailijoiden paluu koronan jälkeen. Useat näistä haluavat juuri Euroopan suuriin kaupunkeihin, kuten Pariisiin.
Myös Finnair lentää Shanghaihin kiertäen Venäjän ilmatilan etelästä. Lentoaika on suunnasta riippuen noin 12–14 tuntia.
Finnair julkisti syksyllä uuden strategian. Entinen strategia perustui lentämiseen lyhyintä reittiä Venäjän läpi Aasiaan.
Uuden strategian tarkoituksena on turvata Finnairin kannattavuus riippumatta Venäjän ilmatilan tilanteesta.
Finnair kertoi tällä viikolla tilinpäätöksessään, että epävarmuus jatkuu edelleen, mihin vaikuttaa osaltaan Venäjän ilmatilan sulun pituus.