Kansainväliset kriisit ja elinkustannusten nousu eivät ole jarruttaneet luksustuotteiden myyntiä. Maailman suurimman luksuskonsernin LVMH:n eli Moët Hennessy Louis Vuittonin myynti suureni loka-joulukuussa yhdeksän prosenttia vuotta aiemmasta.
Uutistoimisto Reuters kertoo, että konsernin myynti suureni viime vuoden viimeisellä neljänneksellä 22,7 miljardiin euroon joulumyynnin siivittämänä. Kasvu yllätti analyytikotkin. UBS:n keräämän konsensusennusteen perusteella he odottivat seitsemän prosentin myynnin kasvua.
Brittiläisen BBC:n mukaan yhtiön tuotteet menivät aiempaakin paremmin kaupaksi Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa. Se kompensoi takkuilua Kiinassa, jossa myynti supistui viidenneksen tammi–syyskuussa maan koronapolitiikan vuoksi.
LVMH:n toimitusjohtaja ja pääomistaja Bernard Arnault sanoi tulosta esitellessään, että yhtiöllä on kaikki syyt olla luottavaisia, jopa optimistisia Kiinan suhteen. Hän viittasi yhtiön Macaon myymälöiden tilanteeseen.
– Liiketoiminta on palannut, kiinalaiset ostavat, hän sanoi.
LVMH myy muun muassa muotia, koruja, kosmetiikkaa ja alkoholia. Sen tuotemerkkejä ovat Louis Vuitton, Tiffany's, Christian Dior, Sephora, Fendi, Loro Piana, Loewe ja Marc Jacobs sekä Hennessey Moët.
Bernsteinin luksusanalyytikko Luca Solca arvioi Reutersille, että nämä kaikki kasvattavat markkinaosuuttaan maailmanlaajuisesti ja tuovat lisää tuloja.
Yhtiö ehdotti, että viime vuodelta maksettaisiin osinkoa 12 euroa osakkeelta, kun edellisvuodelta osinko oli 10 euroa osakkeelta.
Bernard Arnault on maailman rikkain mies. Hän nimitti äskettäin tyttärensä Delphine Arnaultin muotitalo Diorin uudeksi johtajaksi. Arnaultin neljä muutakin lasta toimivat konsernissa johtotehtävissä.