Nuohouspalvelua myyty epäasiallisilla tavoilla – nuohousilmoitusta ei saa enää käyttää

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon on tullut yhteydenottoja syksyllä.

Nuohoojan työvälineitä

7.12.2022 11:24

Nuohouspalvelua on markkinoitu puhelimessa asiakkaille erehdyttämällä ja epäasiallisilla tavoilla, nuohoojia edustava Nuohousalan keskusliitto tiedotti keskiviikkona.

Asiakkaille on annettu puhelimessa ymmärtää, että soittaja on alueellinen nuohooja tai alueen ”oma” nuohooja, vaikka nuohooja olisi tullut kohteeseen matkojen takaa.

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon (KKV) on tullut syksyn aikana nuohousta koskevia yhteydenottoja. Ne ovat koskeneet epäselvyyksiä hinnasta, itse nuohouksen onnistumisista ja markkinoinnista.

KKV:n johtava asiantuntija Jukka Kaakkola painottaa, että kun palvelua markkinoidaan kuluttajalle puhelimitse, kuluttajansuojalaki edellyttää, että ensimmäiseksi kerrotaan selkeästi, mistä yrityksestä soitetaan ja millä asialla.

Nuohouksen markkinoinnissa ei KKV:n ohjeistuksen mukaan saa myöskään käyttää piirinuohousajalta periytyvää postilaatikoihin jaettavaa nuohousilmoitusta. Sen voi sekoittaa viranomaisten lähettämiin ilmoituksiin. Ilmoitus voi antaa harhaanjohtavan vaikutelman siitä, että lakisääteinen nuohouspalvelu olisi hankittava juuri ilmoituksen jakaneelta yritykseltä.

– Ilmeisenä tarkoituksena on ollut käyttää hyväkseen mielikuvaa piirinuohouksesta, joka on kuitenkin päättynyt jo liki neljä vuotta sitten, Nuohousalan Keskusliiton toimitusjohtaja Hannu Murtokare sanoi.

Asiakas on myös saattanut uskoa, että tilasi nuohouksen tutulta nuohoojalta, jolta osti aiemmin palvelun. Liitto on myös kuullut kerrottavan, että asiakkaalle olisi väitetty alueella vaikuttavan nuohoojan lopettaneen toimintansa, vaikka näin ei olisikaan asian laita.

Suomessa siirryttiin piirinuohousjärjestelmästä sopimusperusteiseen nuohoukseen vuoden 2019 alussa. Piirinuohousjärjestelmästä luovuttiin alan kilpailun vapauttamiseksi.

Nuohoojien palveluille on paljon kysyntää, koska energian hinnan nousu on lisännyt tarvetta säästää lämmityskustannuksissa puulla lämmittämällä. Uuden palveluntarjoajan voi olla vaikeaa saada jalansijaa varsinkin maaseudulla, jossa asiakassuhteet ovat olleet pitkiä.

Vakituisissa asunnoissa nuohous pitää tehdä vuosittain, vapaa-ajan asunnoissa vähintään kolmen vuoden välein. Kakkosasuntona käytettävässä vapaa-ajan asunnossa nuohous olisi kuitenkin hyvä toteuttaa vuosittain.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?