S-ryhmä yllättyi kuluttajien valinnoista ruokaostoksilla

Moni kertoo ruuan hinnan nousun vaikuttavan ostoihinsa. S-ryhmän mukaan syyskuussa ostettiin aiempaa enemmän jäätelöä, limsoja ja makeisia. Kahvistakaan ei ole tingitty.

Banaanien hinta on noussut keskimääräistä vähemmän. Silti suomalaiset ovat ostaneet suosikkihedelmäänsä selvästi aiempaa vähemmän.

19.10. 11:36

Yhä useampi suomalainen pähkäilee hintoja ruokaostoksilla. S-ryhmä on teettänyt asiasta kyselyitä kesäkuussa, elokuussa ja lokakuun alussa. Nyt 62 prosenttia kertoo nyt joutuvansa miettimään ruoan hintaa vähintäänkin jonkin verran, kun vastaava luku kesäkuussa oli 55 prosenttia.

Vastaajista 43 prosenttia kertoo joutuneensa vähentämään ostoksia tai luopumaan kokonaan joistain elintarvikkeista.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho sanoo tiedotteessa, että hintojen nousu on poikkeuksellinen.

– Tällaisia aikoja kustannusten nousun ja koko ruokaketjun ja asiakkaiden arjen haastavan taloustilanteen osalta emme ole ennen nähneet.

Lue lisää: Ruuan hinta nousee hurjaa vauhtia – näin se näkyy ostoskorissa

S-ryhmän teettämiin kyselyihin vastanneista ketjun asiakasomistajista yli kolmannes pitää kriittisenä kymmenen prosentin hinnan nousua. Reilu neljännes kertoo vasta 20 prosentin kallistumisen vaikuttavan ostoihin.

Feelbackin toteuttamien selvitysten vastaajamäärät vaihtelivat eri kyselykerroilla noin 3 400:sta noin 4 400:aan.

Syyskuun myyntidata paljastaa, miten ajatukset realisoituvat. Myytyjä kiloja ja litroja tarkasteltaessa ostokäyttäytymisen muutokset näyttävät S-ryhmän mukaan hintojen nousuun nähden jopa yllättävän pieniltä.

Liha maksaa jopa viidenneksen vuodentakaista enemmän. Silti sen myynti on laskenut vain prosentin. Lihatuotteissa on tosin havaittavissa siirtymään halvempiin lihoihin.

Myös etenkin esimerkiksi mehuissa, ruokakermoissa ja jogurteissa moni valitsee nyt kategorian sisältä aiempaa halvemman tuotteen.

Tuoreen kalan hinta on laskenut hieman kesästä ja keväästä, mutta se on yhä noin kymmeneksen kalliimpaa kuin vuosi sitten tähän aikaan. Kuluttajat ovat kuitenkin taas ostaneet sitä.

Jäätelö, snacksit, virvoitusjuomat ja makeiset ovat seitsemän prosenttia vuodentakaista kalliimpia, mutta niitä ostettiin aiempaa enemmän.

– Mielenkiintoinen ero syyskuun toteutuneiden myyntien ja lokakuun tutkimusvastausten välillä on se, että suomalaiset kertovat vähentävänsä tiukan paikan tullen makeisten, tuoreen kalan ja virvoitusjuomien ostamista, Päällysaho sanoo.

Hedelmien ja vihannesten myynti laski syyskuussa kolme prosenttia, mutta ostettavien tuotteiden kirjo vaihteli. Esimerkiksi kurkun menekki laski.

Banaani on ollut suomalaisten suosikkihedelmä, mutta sen myynti laski syyskuussa 8 prosenttia, vaikka hinta oli noussut keskimääräistä hintojennousua vähemmän. Omenat maksoivat yhtä paljon kuin vuosi sitten ja niiden myynti suureni.

Pastojen, riisien ja nuudeleiden myynti kasvoi miltei kymmeneksen.

Joitain tuotteita asiakkaat ostavat entiseen tapaan hintojen muutoksista huolimatta. Näitä ovat esimerkiksi kananmunat, keltaiset rasvat, jauhot, hiutaleet sekä kahvi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?