EK:n ”meidän äiti” -mainos kuumentaa tunteita – ”Julkiselle sektorille tunnutaan osoittavan, että teillä ei ole oikein mitään arvoa”

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sanoo, että liitot ja keskusjärjestö ovat saaneet paljon yhteydenottoja mainoksesta.

EK:n mukaan se, että hyvät yritykset rakentavat Suomea.

30.9. 16:44

Elinkeinoelämän keskusliiton teettämä uusi äiti -mainos kuumentaa tunteita SAK:hon kuuluvien liittojen jäsenkunnassa.

Mainoksessa pihalla leikkivät lapset kehuvat kilpaa äitiensä töiden tärkeyttä. On kokki, ”tuhat kertaa tärkeämpi ” opettaja ja ”kaikkien tärkein” poliisi. Viimeinen nokitus hiljentää tehokkaasti kaikki: ”Meidän äiti tekee teidän äitien työpaikat.”

Mainos mukailee elintarvikeyhtiö Saarioisten tunnettua Meidän äiti tekee teidän äitien ruuat -mainosta.

EK:n mainos on osa sen Hyvä yritys -kampanjaa.

Kampanjan viestinä on EK:n mukaan se, että hyvät yritykset rakentavat Suomea, maksavat veroja, työllistävät satoja tuhansia suomalaisia ja innovoivat uutta.

– Kaikki työpaikat ovat tärkeitä, ja hyvien yritysten veroilla maksetaan meille kaikille tärkeiden julkisten alojen palkat, mainos päättyy.

SAK:sta todetaan, että näin ei voi väittää yritysveroista. Julkisella sektorilla myös koetaan, että yhteiskunnalle tuotetaan rahanarvoisia palveluita.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sanoo, että liitot ja keskusjärjestö ovat saaneet paljon yhteydenottoja suuttuneilta jäseniltä, joiden mielestä mainoksen viesti on julkiselle sektorin suuntaan tympeä.

– On tämä nostattanut verenpainetta ja äänenpainoakin.

– Palautteen mukaan julkiselle sektorille tunnutaan osoittavan, että teillä ei ole oikein mitään arvoa yhteiskunnassa. Kun julkisen sektorin työntekijät ovat myös useimmiten naisia, sellainenkin vaikutelma syntyy, että naisten työt eivät niin kovin arvokkaita ole.

Mainos on Elorannan mukaan herättänyt närää muissa naisvaltaisissa liitoissa kuten palvelualojen PAMissa, joiden jäseniä työskentelee kampanjaan osallistuvissa yksityisissä yrityksissä matalilla palkoilla. Viestipalvelu Twitterissä mainos saa sekä kehuja että haukkuja.

Saarioinen on yksi kampanjan hyvistä yrityksistä, samoin iso joukko Suomen tunnetuimpia yrityksiä ja työnantajia eri sektoreilta.

– Kyllä nämä meidän liitot miettivät sitäkin, miten heidän omat yrityksensä ovat lähteneet tällaiseen mukaan. On tässä sellaista solidaarisuuden tunnetta tullut yksityisiltä (naisvaltaisilta) työpaikoilta julkiselle puolelle.

Eloranta ei osaa sanoa, heittääkö SAK vastapallonsa hiekkalaatikolle.

Aina ei sen omakaan mainonta ole mennyt ihan putkeen. Vuoden 2007 eduskuntavaaleihin tehty mainos, jossa näyttelijä Oiva Lohtanderin ökyporvari mässäili ruokapöydässä, hyllytettiin nopeasti.

EK:n kampanjan ajoitus voi nostaa lisäkierroksia. Hoitajajärjestöjen palkkakiista jatkuu, ja EK on arvostellut kunta-alan sopimukseen kuuluvaa palkka-ohjelmaa.

– Kyllä yksityisen sektorinkin ihmiset tietävät, että lapset pitää viedä päiväkotiin, tiet olla aurattuina ja vanhuksia hoitaa hoivapalveluilla. Ei tällainen vastakkainasettelu ole perusteltua ikään kuin vain yksi sektori kantaisi vastuun, Eloranta sanoo.

Lue lisää: Palkkataistelut leimahtivat roihuun ja uhkaavat levitä laajalle – julkisilla aloilla ei suostuta enää ”jalkavaimoksi”

Lue lisää: Ekonomistien radikaali ehdotus: ”Keskiluokan etuus” on lopetettava

Lue lisää: EK penää lisätoimia 144 miljardin euron valtionvelkaa vastaan

Lisätty videositaatti ja tarkennus juttuun klo 19.15.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?