Näin henkilö­kunta nukkuu mannerten välisillä lennoilla – Finnairin lento­kapteeni paljastaa todellisuuden

Lentokapteeni Teemu Ahtee kertoo, että lepotilan ensisijainen tarkoitus on lisätä turvallisuutta pitkillä lennoilla.

Teemu Ahtee jakoi helmikuun alussa Twitteriin kuvan Airbus 350 -lentokoneen lepotilasta.

24.6. 17:45

Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran 7.2.2022.

Miltä näyttää Finnairin Airbus A350 -lentokoneen lepotilassa? Moni ei ole luultavasti pohtinut asiaa, koska tiedossa ei välttämättä ole, että lentokoneissa on henkilökunnan lepotila.

Asiaa valottaa Finnairilla työskentelevä lentokapteeni Teemu Ahtee, joka jakoi helmikuun alussa Twitteriin kuvan Airbus A350-koneen lepotilasta. Kuvassa näkyy mukavan näköinen kahdella vuoteella varusteltu tila. Kuvassa lepotila saattaa näyttää isolta.

Onko tila niin mukava ja hulppea kuin miltä se näyttää? Ahtee nauraa kysymykselle ja kertoo, että kuva tekee tepposet. Tila on puoliympyrän muotoinen eikä lopulta kovin tilava. Nukkumatilaa on Ahteen arvion mukaan noin kaksi metriä. Seisomaan tilassa ei mahdu.

– Olen 185-senttinen ja mahdun nippa nappa istumaan siellä korkeimmalla kohdalla. Sinne pitää todellakin ryömiä.

Teemu Ahtee on ohjannut Airbus A350 -lentokonetta viime syksystä alkaen.

Ahtee kertoo, että tilassa on levon kannalta yksi erityisen tärkeä ominaisuus: aktiivinen melunvaimennus.

– Se pitää koneen suhinoita aika lailla poissa.

Airbus A350 -koneissa lepotiloja on kaksi, toinen matkustamohenkilökunnalle ja toinen ohjaajille.

Ahtee kertoo, että lepotila on käytössä pitkillä eli käytännössä mannerten välisillä lennoilla – esimerkiksi Yhdysvaltoihin ja Kaukoitään. Suurin osa Finnairin kaukolennoista tehdään Airbus A350 -koneilla. Lennot kestävät noin kymmenen tuntia.

Normaalisti lennoilla on kaksi ohjaajaa, eli kapteeni ja perämies. Pitkillä lennoilla ohjaajia on kolme eli kaksi kapteenia ja perämies tai kaksi perämiestä ja kapteeni.

Ahtee korostaa, että lepotila ei ole ainoastaan mukavuustekijä. Sen tarkoitus on lisätä turvallisuutta lennoilla ja ylläpitää ohjaajien vireystilaa lentokenttää lähestymistä ja kentälle laskeutumista varten. Ne ovat nousun ohella lennon kriittisimpiä vaiheita.

– Sen takia ohjaajilla on mahdollisuus lepohetkeen lennon aikana.

Airbus A350:n pilotti Teemu Ahteeta jäi harmittamaan, että vuode jäi kuvaa varten sijaamatta. Ahtee toivoo äidiltään ymmärrystä.

Entä lepotilan kenties tärkein ominaisuus eli saako siellä hyvät unet?

–  On siellä nukkunut ihan tosi hyviäkin unia, Ahtee vastaa.

Hän kuitenkin lisää, että lepoajat eivät ole pitkiä ja turbulenssin sattuessa kohdalle kone voi keikkua.

Lepoaikaa yhdelle ohjaajalle kertyy kymmenen tunnin lennolla noin kolme tuntia. Turbulenssin varalta lepotilassa on turvavyöt, jotka pidetään kiinni lepotilassa makoillessa. Äkillisen ilmanpaineen laskun varalta lepotila on varusteltu happimaskilla.

Unen määrä ja laatu siis riippuvat tekijöistä, joihin tilan käyttäjä ei voi vaikuttaa. Tärkeintä Ahteen mukaan on päästä pois ohjaamosta ja vaakasuoraan asentoon.

Siinä lepotila ajaa asiansa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?