Tavarajunaliikenne Porin Tahkoluodon satamaan jatkuu toistaiseksi normaalisti Ukrainan sodasta huolimatta.
– Tietysti tilanteet voivat tällä hetkellä muuttua nopeasti. Jos toimittajat tai rahoituslaitokset joutuvat sanktiolistoille, loppuu myös tuotteen tai yrityksen liikenne, satamaoperaattori Oy Rauanheimo Ab:n toimitusjohtaja Tero Kosonen kommentoi Ilta-Sanomille.
– Se on kuitenkin spekulointia, koska tällä hetkellä liikenne Poriin etenee normaalisti.
Suurin osa Rauanheimon operoimista kuljetuksista on niin sanottua transitoliikennettä. Se tarkoittaa raaka-ainekuljetuksia toisen maan kautta kolmansiin maihin.
– Tahkoluotoon saapuu Venäjältä hiiltä, hiilirikastetta ja kivihiiltä. Se kulkeutuu eteenpäin muun muassa Keski-Eurooppaan ja kauemmas.
Tällä hetkellä hiiltä kulkeutuu kaksi 40 junavaunun kuormaa päivittäin. Viimeisimpien tietojen mukaan rajan takana tavaraa olisi odottamassa liki 350 vaunullista.
– Täsmällistä tämän päivän tietoa ei ole, mutta suunnilleen noissa luvuissa pyöritään, Rauanheimon Kosonen vahvistaa.
Asiasta kertoi ensimmäisenä Satakunnan Kansa.
Tilanteen mahdollinen muutos ei mullistaisi Tahkoluodon arkea, arvioi Porin Satama Oy:n toimitusjohtaja Vesä Mäkilä.
– Meillä on täällä aika monipuoliset tavaravirrat, eli emme ole yhden tuotteen varassa. Liikennettä ei muutenkaan voi laskea vain yhden tavaran varaan, se on ihan normaalia satamatoimintaa.
Suuremman muutoksen Tahkoluodon toimituksiin toi koronapandemia.
– Meidän transito-liikenteemme oli koronan takia käytännössä vuoden pysähdyksissä. Liikenne palautui viime vuoden puolivälissä.
Porin Satama Oy tarjoaa hiililiikenteelle läpikulkupaikan, mutta varsinaisen liikenteen hoitaa Oy Rauanheimo Ab. Se hoitaa raaka-ainekuljetuksia Venäjältä myös Kokkolaan, Kotkan Mussaloon sekä Hangon Koverhariin.