Oululaiskeksintö eteni nopeasti ideasta tuotteeksi – sähköpotkukelkalla pääsee kesäkelissä ja lumessa

Skick-sähköpotkukelkkojen tuotanto alkaa Etelä-Pohjanmaalla.

Markku Laatikainen ja Mika Lahtinen testaamassa sähköpotkukelkkoja Etelä-Pohjanmaalla Kouran kylässä.

9.2. 15:43

Oululaisyhtiön sähköpotkukelkan valmistus alkaa Etelä-Pohjanmaalla. Toimitukset asiakkaille alkavat jo kevään aikana.

Arctic Rides -yhtiön marraskuussa esittelemän, patentoidun Skick-sähköpotkukelkan valmistus alkaa Esla-potkukelkkoihin ja muihin potkuvoimalla liikkuviin menopeleihin erikoistuneessa E.S.Lahtinen Oy:n tuotantolaitoksessa.

Vuodesta 1928 toiminut E.S. Lahtinen on Esla-tuotenimellä valmistanut muun muassa kaikkien tuntemia klassisia potkukelkkoja ja potkupyöriä, potkulautoja sekä rollaattoreita.

Arctic Ridesin toimitusjohtaja Markku Laatikainen kertoo, että sähköpotkukelkan matka ideasta sarjavalmisteiseksi tuotteeksi on ollut nopea.

– Se on ollut mahdollista vain osaavan tiimin ja parhaiden yhteistyökumppaneiden avulla. E.S. Lahtinen on harjoitellut lihasvoimalla toimivien potkukelkkojen valmistusta jo lähes vuosisadan ajan ja heiltä löytyy myös monipuolista metallipajatoimintaa, mikä palvelee meidän tarkoituksiamme hyvin.

Uuden sähköisen potkukelkan käytöstä ovat olleet kiinnostuneita ainakin lehdenjakajat, metsästäjät ja ikäihmiset.

– Suurin kiinnostus on tullut kuitenkin kuluttajilta, jotka kaipaavat arkeensa helppokäyttöistä ja hauskaa ympärivuotista liikkumisvälinettä, Laatikainen sanoo.

Skick kulkee kesällä kolmipyöräisenä asfaltilla tai metsäpoluilla ja talvella lumessa.

Skick on uudenlainen, patentoitu ja ympärivuotiseen käyttöön suunniteltu kevyt sähkökulkuväline, jonka suunnittelun yksi keskeinen painopiste on ollut hyötykäytössä.

Skick kulkee kesällä kolmipyöräisenä asfaltilla tai metsäpoluilla ja talvella lumessa. Menopelillä liikkuminen ei vaadi ajokorttia, vakuutusta tai rekisteröintiä, sillä se on lain silmissä muun muassa alle 1 000 watin sähköpotkulautoihin rinnastettava, kevyt sähköajoneuvo.

– Sähköpotkukelkan valmistusyhteistyö edustaa käynnissä olevaa maltillista nuorennusleikkausta, jossa pyrimme laajentamaan imagoamme uusille kohderyhmille. Yhteistyö tukee myös omien, tulevien sähköavusteisten Esla-tuotteidemme valmistusta ja tuo aikanaan synergiaetuja molemmille osapuolille, sanoo E.S. Lahtisen toimitusjohtaja Mika Lahtinen .

Lue lisää: Helsingin poliisi vahvisti kalustoaan – ”Soveltuvat erinomaisesti vaikkapa Kaivopuistossa vappuna tehtävään valvontaan”

Kelkalla ajo muistuttaa kesäkeleillä kolmipyöräisenä käytettäessä mönkijän tai moottorikelkan ajoa, koska kuljettaja voi sisäkurviin nojaamalla mahdollistaa suuremmat kaarreajonopeudet.

Talvella lumisella alustalla ajettaessa meno muuttuu kuitenkin täysin. Sukset liukuvat kevyesti eteenpäin, mutta halutessaan kuljettaja voi napakalla painonsiirrolla saada aikaan myös helposti hallittavan sivuluisun, jolloin kelkalla voi vaikkapa lasketella tasamaalla.

Lue lisää: Totuttua huomattavasti halvemmat kiinalaiset mönkijät vyöryvät nyt Suomeen – IS koeajoi yhden tuoreimmista

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?