Musti ja Mirri -ketjulle rankkaa palautetta, maa­johtaja ottaa moitteet vastaan: ”Olen äärimmäisen pahoillani”

Lemmikkitarvikeketju on saanut viime päivinä kritiikkiä osakseen. Asian on nostanut esiin myös palvelualojen ammattiliitto Pam.

Musti ja Mirri -lemmikkitarvikeketjulla on Suomessa 130 myymälää.

23.1. 15:16

Lemmikkieläintarvikkeita myyvän Musti ja Mirri -ketjun maajohtaja Timo Tervo myöntää, että ketjun työoloissa on parannettavaa.

Lemmikkitarvikeketju on saanut viime päivinä kritiikkiä osakseen. Asian nosti esiin perjantaina myös palvelualojen ammattiliitto Pam, joka julkaisi verkossa aiheesta uutisen Ei hännänheilutusta Musti ja Mirri -ketjun työoloille.

Uutisen mukaan liittoon on tullut useita yhteydenottoja Musti ja Mirri -ketjun työntekijöiltä. Keskustelu on vellonut sosiaalisessa mediassa.

Maajohtaja Timo Tervo kertoo keskustelleensa viime päivät työntekijöiden kanssa ja saaneensa kokonaiskuvan parannettavista asioista.

– Meidän täytyy työnantajana terästää toimintaamme. Olen äärimmäisen pahoillani, että henkilöstön parissa on negatiivista tunnetta.

Työntekijät ovat valittaneet vajaamiehityksestä ja jatkuvasta kiireestä. Kuormia pitää kritiikin mukaan purkaa ja hyllyjä täyttää asiakaspalvelun lomassa niin, että taukoja ei ehdi pitää eikä vessassa käydä.

Pamin mukaan myyjät valittavat sitä, että heidän odotetaan olevan laajasti perehtyneitä erilaisista asioista koirista marsuihin, mutta opiskelu pitäisi tehdä omalla ajallaan.

Maajohtaja Timo Tervo kertoo, että epäkohtien tultua johdon tietoon ketjussa alkoi selvitystyö ja toimet tilanteen korjaamiseksi.

Perjantaina koko henkilöstö sai henkilöstökyselyn.

– Maanantaina lähestyn koko henkilökuntaa ja pidän Teamsin välityksellä tiedotustilaisuuden liittyen uutisointiin, puran taustat ja kerron yksittäisistä toimenpiteistä, joita alamme tehdä.

Tervo odottaa henkilöstökyselyn tuloksia. Myyjien vastausten perusteella hahmottuvat tarkemmat toimet asioiden korjaamiseksi.

– Tiettyjä asioita pitää korjata, mitä tulee työvuorojen suunnitteluun, resurssointiin, esimiesten tuntikäyttöön myymälöissä. Meidän pitää varmistaa, että myymäläpäälliköillä on riittävästi aikaa yksiköiden johtamiseen.

Tervon mielestä korona-aika on asettanut haasteita ketjun liiketoiminnalle. Kun ihmisten liikkuminen väheni merkittävästi ja verkkokaupan osuus kasvoi lyhyessä ajassa rajusti, työvuorojen suunnittelu ja ennakointi vaikeutuivat.

Työtunteja on pitänyt siirtää ja sairauspoissaolot ovat aiheuttaneet uudelleen järjestelyjä.

Musti ja mirri -ketjussa myymäläpäälliköt työskentelevät myös myymälän puolella asiakaspalvelussa.

Tervo on henkilöstöpalautteesta tunnistanut, että ketjun pitää resurssoida enemmän aikaa myymäläpäälliköille, jotta heillä on paremmat valmiudet keskittyä johtamiseen.

Korona-aika vaikutti Tervon mukaan koulutusten järjestämiseen. Koulutuksia on pitänyt siirtää ja koulutustunteja on jouduttu vähentämään.

– Olemme tunnistaneet koulutustarpeen selkeänä kehityskohteena, tähän tullaan panostamaan. Meillä täytyy olla enemmän dedikoituja koulutustunteja henkilökunnalle.

Sosiaalisessa mediassa Musti ja Mirri -ketjun työolot ovat herättäneet vilkasta keskustelua.

Paljon huomiota keskusteluryhmissä on saanut osakseen esimerkiksi tarina, jossa myymäläpäällikkö kertoo, miten myymälän sisälle suunnitellaan kuivakäymälän asentamista, jotta työntekijöiltä ei menisi aikaa vessassa juoksemisen eikä yhdessä pisteessä tarvittaisi kahta myyjää.

Maajohtaja Timo Tervo sanoo, että kommentti on ollut yhden esimiehen kommentti ja koskee yhtä myymälää.

Kommentti Tervon mukaan ollut ketjun tiedossa ja siihen on puututtu.

– Se on jo vanha juttu ja tuli minulle tietoon, kun käytin meidän koiriamme yhdessä myymälässä trimmauksessa. Henkilökunta lähestyi minua tässä asiassa.

Tervo oli pöyristynyt kuulemastaan.

– Emme tietenkään suunnittele mitään tällaista. Voin käsi sydämellä vannoa, ettei tällaista ole ollut suunnitteluilla.

Musti ja Mirri -ketjussa on Suomessa yli 130 myymälää ja lähes 800 työntekijää. Ketju kuuluu Musti Groupiin, joka toimii myös Ruotsissa ja Norjassa.

Musti Group listautui Helsingin pörssiin vuonna 2020, ja sen liikevaihto oli viimeksi päättyneellä tilikaudella 340,9 miljoonaa euroa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?