Marimekolle suitsutusta: Brändi ja kilpailukyky vahvempia kuin koskaan

Marimekon hintalappu on noussut luksuskategoriaan, sanoo Inderes katsauksessaan.

Unikkokuosia painokoneessa.

19.1. 20:18

Tekstiili- ja muotoiluyhtiö Marimekko on viime vuosien aikana saanut viritettyä liiketoimintansa hurjaan iskuun ja yhtiön tuotemerkki ja kilpailukyky ovat vahvempia kuin koskaan.

Näin vahvaa suitsutusta Marimekolle antavat Inderesin analyytikot Petri Kajaani ja Sauli Vilén analyysiyhtiön aamukatsauksessa tänään.

– Marimekko on tehnyt viime vuosina sekä kansainvälisen kilpailukyvyn noston että brändin houkuttelevuuden osalta erittäin hyvää työtä, he kirjoittavat.

– Marimekko-brändin uusi raikas suunta ja onnistuneet uudet mallistot ovat tuoneet yhtiön ympärille positiivista virettä ja brändi on mielestämme vahvempi ja ajankohtaisempi kuin koskaan.

Kuluneiden viiden vuoden reipasta tuloskasvua ovat siivittäneet organisaatiomuutokset, kiinteiden kulujen leikkaaminen, tuoteportfolion terävöittäminen, suhteellisen myyntikatteen parantuminen ja liikevaihdon kasvu, Kajaani ja Vilén listaavat.

– Marimekon lähivuosien näkymät ovat vahvat ja yhtiöllä on hyvät edellytykset jatkaa tervettä kasvuaan. Kasvun keskeiset ajurit ovat brändin vahva vetovoima, laajemman kohdeyleisön puhuttelemiseen kehitetyt mallistot, globaaliin bränditunnettuuden kasvu ja lifestyle-valikoiman laajentaminen sekä kansainvälisen kasvustrategian eteen tehdyt panostukset.

Marimekon kannattavuus onkin nyt niin hyvä, ettei se pitkällä aikavälillä ole kestävää, analyytikot arvioivat ja odottavat kannattavuuden lähivuosina ”normalisoituvan lähemmäs yhtiön tavoitetasoa”.

Osingonjaon he kuitenkin povaavat pysyvän vuolaana, sillä Marimekon investointitarpeet ovat pienet.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?