Minna Parikka palasi yrittäjäksi, ja uutuuksia on tulossa parin viikon päästä – ”Kuluttajana tuli ikävä omia kenkiä”

Kansainvälisesti menestyneen kenkäbrändin luonut Minna Parikka palasi aloituspisteeseen. Hän toimii nyt yksinyrittäjänä ja tekee yhteistyötä Stockmannin ja Reiman kanssa.

Minna Parikka on sopinut yhteistyöstä Stockmannin ja Reiman kanssa.

16.1. 10:15

Muotimaailma kohahti, kun kenkäsuunnittelija Minna Parikka ilmoitti vuoden 2020 marraskuussa lopettavansa varsin kannattavan Minna Parikka Shoes -yrityksensä liiketoiminnan. Viime vuonna hän alkoi kuitenkin elvyttää sitä.

– Olen saanut paljon yhteydenottoja, joiden perusteella kengille on yhä selkeästi kysyntää, Parikka kertoo.

– Kun olen kuluttajana ostanut muiden kenkiä, on tullut ikävä omia, hän lisää naurahtaen.

Hän kertoo, että on tavallaan aina tehnyt kenkiä kuin itselleen ja pystynyt vaikuttamaan niin suunnitteluun, lestiin kuin mukavuuteenkin.

Paluusta huolimatta yritys ei ole entisensä. Nyt Parikka toimii yksinyrittäjänä, mutta on sopinut kahdesta yhteistyöstä.

Niistä ensimmäinen konkretisoituu tammikuun lopulla, kun Stockmann alkaa myydä Parikan kenkiä. Osa on jo aiemmin myytyjä malleja, joita saa nyt myös uudenvärisinä, osa täysin uusia malleja.

Stockmannin kanssa Parikka kertoo tehneensä yhteistyötä jo kymmenisen vuotta, ja sen jatkaminen on hänestä luontevaa. Uusi määräaikainen yhteistyö liittyy Stockmannin 160-vuotisjuhlavuoteen.

Kenkiä on tarkoitus myydä sekä tavaratalossa että verkossa. Parikka uskoo, että moni kaipaa konkreettista ostokokemusta. Hän muistelee Helsingin Aleksanterinkadun myymäläänsä, joka suljettiin kesällä 2020.

– Se oli kuin kenkien karkkikauppa, jonne asiakkaat tulivat hullaantumaan.

Ulkonäkö kuorruttaa tuotteen.

Toinen Parikan yhteistyökumppani on lastenvaatevalmistaja Reima. Hänen sille suunnittelemansa malliston on määrä tulla myyntiin noin vuoden päästä.

– Yhteistyö on luontaista, koska aikuistenkin kengät ovat aika leikkisiä.

Lasten kenkiä Parikka on suunnitellut aiemminkin. Hän kertoo, että Reiman mallisto keskittyy kenkiin, mutta tarjoaa asukokonaisuuksia.

Lastenvaatteet ovat Parikalle oman pienen lapsen takia henkilökohtaisestikin ajankohtaisia. Reimassa häntä miellyttää se, että tuotteet on testattuja, kestävät säätä ja niiden taustalla on paljon teknologiaa. Myös yrityksen arvot ja panostukset kestävään kehitykseen sopivat hänelle.

Parikalle on tärkeää, että valmistusprosessissa työntekijöitä riistetä tai käytetä lapsityövoimaa. Hänen brändinsä kengät tehdään Espanjan Alicantessa.

Minna ParikaT ovat värikkäitä ja niissä on usein hassuja yksityiskohtia kuten pupunkorvia. Varsinkin naiset suhtautuvat Parikan mielestä kenkiin tunteella.

– Ne voivat tuoda piristystä ja iloa päivään ja viestiä ehkä myös luonteesta, huumorintajusta tai merkkiuskollisuudesta.

Suunnittelussa kaikki lähtee Parikan mukaan silti mukavuudesta ja käytettävyydestä, ehkä korkeakorkoisia kenkiä lukuun ottamatta.

– Ulkonäkö kuorruttaa tuotteen, hän sanoo.

Lähes 16 vuotta muotibrändin arjen pyörittämistä riitti.

Suunnittelu ja projektien edistäminen selvästikin viehättää Parikkaa yhä. Miksi yrityksen toiminta piti lopettaa?

– Lähes 16 vuotta muotibrändin arjen pyörittämistä riitti.

Hän kertoo, että muotiala on hektinen ja varsinkin kansainvälinen, globaali ympäristö tuo päivittäin haasteita, jotka liittyvät esimerkiksi tuotantoon tai jälleenmyyjiin. Vaikka yrityksellä oli muitakin vastuuhenkilöitä, viime kädessä langat olivat Parikan käsissä.

– Yritys on 100-prosenttisesti minun ja brändi henkilöityy vahvasti minuun varsinkin kotimaassa.

Lopettamispäätöksen tehdessään Parikka oli nelikymppinen. Hän sanoo, että aiemmin hänellä oli vahva into onnistua ja edistää juttujaan. Palo oli alkanut hiljalleen hiipua, ja mieleen nousi ajatus, että elämällään voisi tehdä muutakin.

On vapauttavaa olla tekemättä kymmenvuotissuunnitelmia.

Itsekseen toimiminen on Parikasta vaihteeksi jännää.

– Olen palannut aloituspisteeseen. Tuntuu jotenkin nostalgiselta; teen asioita, joita tein yrityksen alkuvaiheessa.

Suunnittelun lisäksi hän hoitaa ”kaikkea muutakin kivaa”, kuten markkinointia, sosiaalista mediaa ja kuvauksia.

Parikka uskoo vastaisuudessakin tekevänsä näkyviä projekteja, mutta sanoo, että nyt nämä riittävät – sen lisäksi, että hän rakennuttaa parhaillaan taloa.

– On vapauttavaa olla tekemättä kymmenvuotissuunnitelmia. Nyt pystyn ottamaan aikaa ja edistämään asioita, kun niitä tulee eteen tai kun haluan edistää niitä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?