Jodelissa kovaa kommentointia K-Citymarket Eastonin työoloista: näin Kesko vastaa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomen parhaaksi valitun K-Citymarketin työolot saavat sapiskaa viestipalvelussa – näin Kesko vastaa

Anonyymeissa kommenteissa puututaan moniin eri asioihin Suomen suurimpiin lukeutuvassa Eastonin Citymarketissa. Keskosta kerrotaan, että arvostelu on otettu huomioon, mutta sen perusteita ei ole saatu selville.

Itäkeskuksen Eastonin Citymarket avattiin vuonna 2017.

8.12.2021 20:40

Keskon Itäkeskuksen Eastonissa sijaitsevan K-Citymarketin työolot ovat herättäneet Jodel-sovelluksessa vilkasta keskustelua.

Eastonissa sijaitseva Citymarket avattiin vuonna 2017 ja se työllistää noin 150 henkeä. K-Citymarket-ketju valitsi sen viime vuonna Suomen parhaaksi Citymarketiksi. Kiitoksia saivat muun muassa valikoima ja asiakaspalvelu.

Eastonin Citymarket oli myös ensimmäisiä Citymarketteja Suomessa, jotka siirtyivät vuonna 2018 ympärivuorokautiseen aukioloon.

Useissa anonyymeissa Jodelin kommenteissa arvostellaan kaupan työvuoro­järjestelmää sekä runsaita lisätöitä, joihin viestien mukaan taivutellaan alekampanjoiden aikoihin.

Sesonkiaikaan vuoronvaihdot ovat kommenttien mukaan kiellettyjä eikä vapaatoiveita saa ehdottaa.

Erään kommentoijan mukaan työntekijää yritetään ”savustaa” tiputtamalla työtunnit minimaalisen pieniksi. Jodelissa myyjiä väitetään myös seurattavan valvontakameroista. Kommentteja on tullut myös sairauspoissaolojen pitämisestä ja niiden vahtimisesta.

Asiaa selvitetty kaupan sisällä

K-Citymarket käyttötavaran tavaratalotoimintojen johtaja Petri Mäntysalo kertoo, että asiaa on jo selvitelty.

– Käynnistimme viime viikolla selvityksen, mistä kommentit juontavat juurensa. Olimme ensiksi yhteydessä Eastonin Citymarketin luottamushenkilöön, Mäntysalo sanoo.

Hänen mukaansa aluejohtajan, tavaratalojohtajan ja luottamushenkilön kanssa oli käyty asiasta keskustelua. Luottamushenkilön mukaan työntekijät eivät olleet kertoneet edellä mainituista epäkohdista.

– Koska keskustelu on ollut anonyymia, emme ole päässeet pureutumaan tähän konkreettisemmin, millaisista tilanteista nämä kommentit ovat nousseet. Työntekijöiden hyvä kohtelu on meille tärkeää ja suhtaudumme henkilöstöasioihin erittäin vakavasti, Mäntysalo sanoo.

– Työvuorot määräytyvät arvioidun myynnin ja asiakasmäärien perusteella ja tämän mukaisesti muodostuvat työvuorot henkilöstölle. Vähittäiskaupassa sesongit ja viikot vaihtelevat.

Eastonin Citymarketin henkilöstö saa Mäntysalon mukaan tehdä vuoronvaihtoja, mutta nämä menevät esihenkilölle tarkistettavaksi ja hyväksyttäväksi, jotta varmistetaan työlainsäädäntöä noudatetaan.

– Yksi kahden viikon jakso oli syksyllä, jolloin vuoronvaihtoja ei ollut mahdollista tehdä, mutta tämä johtui koronasta. Työntekijöillä on myös mahdollisuus esittää vapaatoiveita, joista pyritään toteuttamaan mahdollisimman paljon, Mäntysalo sanoo.

– Sairaspoissaoloista on olemassa ketjutason ohjeistus, jonka mukaan yhdessä esihenkilöiden ja terveydenhuollon kanssa pyritään varmistamaan työntekijän terveys ja hyvä työkyky.

Kommentit saivat hämilleen

Keskon vähittäiskaupan johtaja Ari Akseli on anonyymeista kommenteista hämillään.

– Olen yllättänyt, sillä Eastonin Citymarketissa kaikki keskeiset mittarit, mukaan lukien henkilöstön työtyytyväisyys ovat erittäin korkealla tasolla, Akseli sanoo.

Älypuhelimella toimiva anonyymi keskustelusovellus Jodel nousi esiin syksyllä, kun sen viesteissä arvosteltiin pikaruokaketju Hesburgerin työoloja.

Lue lisää: Hesburger kertoo nyt, mitä se aikoo työolojen ongelmille tehdä – ”Ravintoloita on johdettu liian tuloshakuisesti”

Lue lisää: Hesburgerin Salmela vieritti vastuuta väliportaalle – ammattiliitolta tiukka ripitys

Tämä tapahtui sen jälkeen kun Hesburger käynnisti mainoskampanjan, jossa se kertoi olevansa vastuullinen työnantaja.

Hesburger suhtautui kritiikkiin aluksi nihkeästi, mutta joutui myöhemmin myöntämään, että työoloissa sekä työnjohdon ja työntekijöiden vuorovaikutuksessa oli parantamisen varaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?