Black Week ja Black Friday: Verkkokaupan ennätykset rikki - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Black Week veti verkkokaupan ennätyksiin

Suomalaiset ovat ostaneet verkosta elektroniikkaa, lastentarvikkeita ja vaatteita.

Ympäri maailman on vietetty ”mustaa viikkoa” eli isojen alennusten viikkoa. Suomessa etenkin verkkokaupoissa on riittänyt kävijöitä.

26.11.2021 21:49

Verkkokaupan myynnit rikkoivat Paytrailin ja Klarnan datan perusteella taas ennätyksiä marraskuun viimeisellä viikolla ja viimeisenä perjantaina.

Paytraililta kerrotaan, että tämän vuoden perinteinen tarjouspäivä eli niin sanottu Black Friday rikkoi aiemmat ennätykset jo puoleenpäivään mennessä.

Aamuyhdeksään mennessä verkkokaupan myyntivolyymi oli Paytrailin datan perusteella viisinkertainen verrattuna normaaliin. Myyntipiikki osui kello 11–12 välille.

– Black Friday on meidän suurin myyntipäivämme, toisena tulee ensi maanantai eli Cyber Monday, kertoo toimitusjohtaja Markus Laurio Paytraililta.

Aiemmin piikin myyntiin teki myös joulukuinen veronpalautuspäivä. Nyt palautukset on jaettu useammalle päivälle vuoden mittaan, eikä niiden vaikutus enää näy niin selvästi.

– Korona-aikana on ollut vaikea arvioida, miten poikkeuspäivät vaikuttavat myyntiin, Laurio sanoo.

Klarnalta kerrotaan, että koko Black Weekin ensi päivien datan perusteella myynti kasvoi 12 prosenttia.

Myös pääkauppapäivä Black Fridayn ensimmäisen tunnin perusteella Klarna arvioi, että myynnit rikkovat jälleen ennätyksiä.

– Näyttää siltä, että korona-ajan vauvabuumi näkyy. Lasten tuotteita on ostettu paljon. Naiset ovat shoppailleet enemmän kuin miehet, ja eniten ostoksia ovat tehneet 2540-vuotiaat, sanoo Klarnan markkinointijohtaja Jannica Nyman.

– Korona on ajanut ihmisiä ostoksille verkkoon.

Tyypillisesti Black Friday- ja Black Week ovat houkutelleet suomalaisia ostamaan elektroniikkaa, ja näin on myös tänä vuonna sekä Klarnan että Paytrailin datan perusteella.

– Vaatekaupalla on ollut erityisen vahva Black Weekin alku tänä vuonna. Suurin pomppaus viime vuoden Black Fridayhin verrattuna saatetaankin jälleen nähdä vaatemyynnissä, kertoo Markus Laurio.

Klarnalla on 40 prosentin markkinaosuus Pohjoismaiden verkkokaupan maksuista, ja suurimmalla suomalaisella verkkomaksuyhtiöllä Paytraililla puolestaan on noin 20 000 asiakasta, joiden maksuista se huolehtii.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?