Korona kutisti Slush-messuja – sijoittajia silti entinen määrä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Slush kerää taas tuhansia sijoittajia ja yrittäjiä Helsinkiin – näin koronarajoitukset muuttavat tapahtumaa

Slushin aikaan Helsinkiin saapuu myös väkeä, joka ei mahdu koronan takia pienennettyyn tapahtumaan.

Slush-tapahtuma järjestetään taas koronavuoden jälkeen. Kuva vuoden 2019 Slush-tapahtumasta.

25.11. 7:30

Kasvuyritystapahtuma Slush järjestetään joulukuun alussa jälleen Messukeskuksessa vuoden tauon jälkeen.

– Päätös tapahtuman tekemisestä tehtiin jo viime vuoden joulukuussa, jolloin näkymät olivat epävarmat, kertoo Slushin toimitusjohtaja Miika Huttunen.

Koronatilannetta on seurattu tarkkaan, ja järjestelyissä on edetty kuukausi kerrallaan.

– Monta kertaa on pysähdytty miettimään, että jatketaanko eteenpäin, Huttunen sanoo.

Pääkaupunkiseudulla on marraskuussa jälleen palattu laajaan etätyösuositukseen ja myös maskisuositusta tiukennettiin aiemmasta. Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmän mukaan maskin käyttöä suositellaan 12 vuotta täyttäneille kaikissa julkisissa sisätiloissa ja liikennevälineissä, joissa on muita ihmisiä.

Lue lisää: Pääkaupunkiseudulla palataan laajaan maski- ja etä­työ­suositukseen

Huttusen mukaan aiempaa kireämmät ohjeet eivät aiheuta muutoksia järjestelyihin.

– Viimeisimmillä suosituksilla ei ole vaikutusta Slushin järjestämiseen nykysuunnitelman mukaisesti, Huttunen toteaa.

– Edellytämme jokaiselta tapahtumakävijältä koronapassia ja maskin käyttöä sekä päätapahtumassa että virallisissa sivutapahtumissamme. Tämä on ollut linjamme pitkään ja näin olemme viestineet tapahtumakävijöillemme alusta saakka.

Maskien käyttö on Huttusen mukaan ollut luonnollinen asia muissakin tämän vuoden aikana järjestetyissä teknologia-alan tapahtumissa.

Sisään pääsee tänä vuonna vain koronapassilla. Rekisteröinnin yhteydessä vieraille tarjotaan myös itse tehtäviä pikatestejä ja maskeja. Käsidesiä on myös tarjolla ympäri messualuetta.

Myös osallistujien määrää on karsittu, sillä aiemman noin parinkymmenen tuhannen sijasta Slushiin pääsee tänä vuonna vain 8 000 osallistujaa.

– Pienemmästä tapahtumasta huolimatta sijoittajien määrä on käytännössä sama, eli yli 1 700 , ja he hallinnoivat yli 300 miljardin euron sijoitusvarallisuutta, Huttunen sanoo.

– Se tekee Slushista yhden maailman suurimmista riskipääoman kokoontumisista.

Tapahtuman liput myytiin nopeasti loppuun, mutta Helsinkiin on tulossa Slushin aikaan myös paljon väkeä, jotka eivät ole mahtuneet itse päätapahtumaan.

– He haluavat silti tavata yrittäjiä ja sijoittajia Slush-viikon aikana, Huttunen sanoo.

Hänen mukaansa monet järjestävät omia tapaamisiaan itse messujen ulkopuolella, ja he myös viipyvät Helsingissä pidempään kuin messujen ajan.

Slush-tapahtuman teemana on tänä vuonna yrittäjyyden renessanssi, mikä näkyy myös messualueella, jonka suunnittelussa on viitteitä menneisyyteen ja tulevaisuuteen.

Tapahtumassa korostetaan myös monimuotoisuutta.

– Haluamme, että kaikenlaiset ihmiset perustavat tulevaisuudessa yrityksiä, Huttunen sanoo.

– Pyrimme tekemään lavaohjelmasta mahdollisimman monimuotoista. Tällä hetkellä olemme esimerkiksi lähellä sitä, että päälavan esiintyjissä on tasapuolinen sukupuolijakauma.

Myös yritysten vastuuta ympäröivästä yhteiskunnasta, ympäristöstä ja planeetasta aiotaan korostaa.

– Haluamme lavaohjelmassa nostaa esiin erityisesti tiedepohjaisia, äärimmäisen vaikeita ongelmia, ja innostaa ihmisiä ratkomaan niitä, Huttunen sanoo.

Lisäksi Slushissa esiintyvät tänä vuonna muun muassa iPodin keksijä Tony Fadell, Tinderin toimitusjohtaja Renate Nyborg, huimasti kasvaneen Hopin-verkkotapahtuma-alustan perustaja Johnny Boufarhat sekä Woltin ostaneen Doordashin toimitusjohtaja Tony Xu.

Uusi lisäys on niin sanottu Builders studio -lava, jonka ohjelma pyrkii antamaan kahden päivän aikana yrittäjille mahdollisimman käytännönläheisiä neuvoja yrityksen rakentamisen eri vaiheista ideasta exitiin asti.

– Kaikki nauhoitetaan, ja tavoitteena on tehdä sisältöä, jota katsotaan vielä 10 vuoden päästä, Huttunen kertoo.

Entä onko Slushissa tänä vuonna luvassa pöhinää?

– Alalla ollaan jo luovuttu tuon sanan käytöstä, Huttunen naurahtaa.

– Mutta Slushissa on aina ollut valmiiksi energinen tunnelma, ja kun ihmiset ovat nyt olleet etätöissä, niin uskon että tunnelma on nyt potenssiin kymmenen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?