Tällainen on Woltin ostava amerikkalais­jätti – tarina alkoi leivonnaisista

Vuonna 2013 perustettu DoorDash on yli 50 miljardin euron arvoinen pörssiyhtiö.

Woltin ostava DoorDash kehittää ja operoi sovelluksia, joiden avulla ihmiset voivat tilata kuljetettua ruokaa, elintarvikkeita ja muita tavaroita.

10.11.2021 6:42

Ruokakuljetuksia järjestävä suomalainen startup-yritys Wolt kertoi myöhään tiistai-iltana Suomen aikaa siirtyvänsä amerikkalaisomistukseen. Yhtiö tiedotti, että Wolt myydään yhdysvaltalaiselle verkkokauppayhtiö DoorDashille peräti noin seitsemän miljardin euron kauppahinnalla.

Vuonna 2013 perustettu DoorDash on yli 50 miljardin euron arvoinen pörssiyhtiö. Se kehittää ja operoi Woltin tapaan sovelluksia, joiden avulla ihmiset voivat tilata kuljetettua ruokaa, elintarvikkeita ja muita tavaroita.

Wall Street Journal -lehden mukaan kauppa on viimeisin fuusio erittäin kilpaillulla alalla, jonka liikevaihto on noussut pilviin koronaviruspandemian aikana.

Lue lisää: Wolt myydään noin 7 miljardilla eurolla

Fuusion myötä Yhdysvaltain suurin ruoanjakelusovellus DoorDash pyrkiikin lehden mukaan kilpailemaan Euroopassa Uber Eatsin kanssa.

Kotimaassaan DoorDashin markkinaosuus on 56 prosenttia. Viime vuoden lopulla se palveli yli 20 miljoonaa kuluttajaa.

Yhtiö on pyrkinyt laajentumaan ulkomaille saatuaan pandemian aikana valloitettua leijonan osan kotimarkkinoistaan. DoorDashin kerrotaan olleen kiinnostunut sopimuksesta saksalaisen päivittäistavaratoimitusyrityksen kanssa, mutta neuvottelut eivät johtaneet toivottuun tulokseen.

Lisäksi DoorDash on laajentanut tänä vuonna Japaniin. Wolt-kauppojen myötä yhtiö tulee toimimaan 26 maassa.

DoorDashin toimitusjohtaja Tony Xu sanoo pitävänsä fuusiota houkuttelevana, vaikka suomalainen Wolt ei ole Euroopassa markkinajohtajan asemassa. Xu näkee fuusion antavan DoorDashille tilaisuuden laajentua markkinoilla, joille pääseminen olisi muilla tavoin voinut vaatia yritykseltä huomattavasti aikaa, vaivaa ja rahaa.

Woltin toimitusjohtaja Miki Kuusi kertoi yhtiön tiedotteessa, että Woltin toiminta jatkuu nykyisillä toiminta-alueilla kuten aiemminkin tähän asti. WSJ:n mukaan Xu ja Kuusi eivät ole vielä ottaneet kantaa siihen, miten yritystä brändätään, jos laajentumista tapahtuu fuusion jälkeen uusiin maihin.

Lue lisää: Näin jätti­summalla myytävän Woltin tarina alkoi – tähti­yrittäjä rahoittajaksi jo alkumetreillä

DoorDashin osake lähti WSJ:n mukaan 20 prosentin nousuun sen jälkeen, kun San Franciscossa toimiva yhtiö ilmoitti kaupasta tiistaina kolmannen vuosineljänneksen tuloksen yhteydessä.

DoorDashin syntytarina on varsin samanlainen kuin Woltilla. Yritys sai alkunsa Kalifornian Palo Altossa, kun Tony Xu ja kolme muuta Stanfordin yliopiston opiskelijaa alkoivat vuonna 2012 kehitellä toimituksiin liittyvää mobiilisovellusta macaron-leivoksia myyvälle yrittäjälle ja saivat palautetta kehittelemästään sovelluksesta pienyrittäjiltä.

Alueen ravintolat eivät käytännössä toimittaneet ruokaa kotiin kuljetettuna. Alkuvuodesta 2013 syntyi Palo Alto Delivery ja ensimmäiset asiakkaat olivat enimmäkseen Stanfordin yliopiston opiskelijoita. Jo samana vuonna yritys vaihtoi nimensä DoorDashiksi.

Koronaviruspandemian aikana DoorDash on WSJ:n mukaan laajentanut toimintaansa toimittamalla ruokien lisäksi kuluttajien kotiovelle kaikkea mahdollista hammastahnasta alkoholiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?