Netflix-hittisarja Squid Game kasvatti suoratoistopalvelun tilaajamäärää - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Korealainen hittisarja satoi Netflixin laariin – käyttäjämäärä hurjassa kasvussa

Netflix sai kolmannella vuosineljänneksellä 4,4 miljoonaa uutta tilaajaa.

Eteläkorealainen Squid Game on noussut Netflixin kaikkien aikojen suosituimmaksi julkaisuksi. Tämä näkyy myös suoratoistopalvelun tilaajamäärässä.

20.10. 1:24 | Päivitetty 20.10. 4:45

Suoratoistopalvelu Netflixin käyttäjämäärän kasvu ylitti vuoden kolmannella neljänneksellä ennusteet. Heinä–syyskuussa palvelu sai lähes 4,4 miljoonaa uutta tilaajaa, Netflix kertoi tiistaina julkaistussa osavuosikatsauksessaan.

Neljänneksen lopulla suoratoistojätillä oli yhteensä noin 214 miljoonaa tilaajaa.

Lue lisää: Tästä trilleristä tuli yhtäkkiä Netflixin maailman katsotuin sarja – katsojat sekosivat karmeasta juonesta, joka tempaisee heti mukaansa

Osansa tilaajamäärän kasvussa on eteläkorealaisella Squid Game -hittisarjalla, arvioi muun muassa talousuutistoimisto Bloomberg. Netflix kutsuu syyskuussa julkaistua sarjaa sijoittajakirjeessään suurimmaksi tv-sarjakseen koskaan.

Squid Gamessa pahasti velkaantuneille ihmisille tarjotaan mahdollisuus rikastua ja päästä eroon ongelmistaan pelaamalla heille lapsuudestaan tuttuja pelejä. Varsin väkivaltaista ja synkkää korealaista selviytymisdraamaa on yhtiön mukaan katsonut ensimmäisten neljän viikon aikana 142 miljoonaa kotitaloutta.

–  Squid Gamen suosion laajuus on todella uskomatonta, yhtiö suitsuttaa sijoittajakirjeessään ja kertoo sarjan olleen Netflixin katsotuimpana jopa 94 maassa.

Sarja on ollut vahvasti esillä myös internetmeemeissä ja sosiaalisen median alusta Tiktokissa.

Netflixin heinä–syyskuun tulos oli noin 1,45 miljardia dollaria. Liikevaihto kasvoi viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna 16 prosenttia ollen 7,5 miljardia dollaria.

Käyttäjämäärän kasvusta huolimatta yhtiön osake oli jälkimarkkinoilla runsaan prosentin laskussa.

Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana Netflixin tarjonta oli tavallista kitsaampaa koronapandemiaan liittyvien tuotantojen viivästymisten vuoksi. Nyt yhtiö näyttää kuitenkin hyötyneen koronatilanteen helpottumisesta. Yhtiö kertoo edellisen neljänneksen aikana julkaistuilla uusilla sarjoilla olleen myönteistä vaikutusta yhtiön tilanteeseen.

Netflix kertoo sijoittajakirjeessään, että vuoden viimeisen neljänneksen odotetaan olevan yhtiön tähän mennessä paras tarjonnan osalta.

Tauolta palanneista Netflixin alkuperäissarjoista suurimpia katsojalukuja keräsivät pankkiryöstäjiä seuraavan espanjalaishitti Rahapajan ja yhdysvaltalaisen draamakomedia Sex Educationin uudet kaudet. Rahapajaa katsoi 69 miljoonaa ja Sex Educationia 55 miljoonaa kotitaloutta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?