Boeingin testilentäjää uhkaa jopa 100 vuoden vankeus - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Boeingin testilentäjää uhkaa jopa 100 vuoden vankeus – sanotaan kerskailleen huijauksella

Boeingin koneiden sakkauksenestojärjestelmän virheellisen toiminnan katsotaan johtaneen kahteen lentoturmaan, joissa kuoli lähes 350 ihmistä.

Boeingin testilentäjää uhkaa jopa 100 vuoden vankeustuomio.

15.10. 16:07

Amerikkalaisen lentokonevalmistajan Boeingin entinen testilentäjä on saanut syytteet ilmailuviranomaisen harhaanjohtamisesta. Tapaus liittyy yhtiön pahamaineisen 737 Max -lentokonetyypin sertifiointiin.

Oikeusministeriö kertoi testilentäjän antaneen ilmailuviranomaiselle väärää, epätarkkaa ja puutteellista tietoa uudesta lennonhallintajärjestelmään kuuluneesta osasta. Samaisen osan uskotaan olleen kahden vakavan lentoturman taustalla.

737 Max -koneet olivat vuosina 2018 ja 2019 lentoturmissa, joissa kuoli lähes 350 ihmistä.

Syytetty oli Boeingin ja Yhdysvaltain ilmailuviraston (FAA) välinen pääasiallinen yhteyshenkilö siitä, miten lentäjiä tulisi kouluttaa kyseisten koneiden lentämiseen.

Tuomioistuimen asiakirjojen mukaan syytetty oli saanut vuonna 2016 tietoonsa, että koneiden MCAS-sakkauksenestojärjestelmään oli tehty merkittävä muutos. Hänen arvioidaan kuitenkin jättäneen tahallaan kertomatta asiasta viranomaisille.

Koska testilentäjä ei kertonut järjestelmään tehdystä muutoksesta FAA:lle, ei virasto myöskään viitannut järjestelmään omassa tärkeässä asiakirjassaan. Asiaa ei myöskään tuotu esille lentäjien kouluttamisen yhteydessä.

Tutkijoiden mukaan keskeinen syy koneiden putoamiseen oli juuri MCAS-järjestelmän virheellinen toiminta.

Samaista testipilottia syytetään myös konetyypin koneita ostaneita Boeingin asiakkaita vastaan juonimisesta, koska hänen katsotaan pimittäneen heiltä elintärkeää tietoa.

Viime vuoden alussa julkaistujen asiakirjojen mukaan lentäjä oli kerskaillut voivansa huijata FAA-kontaktejaan saadakseen luvan MCAS-järjestelmälle.

737 Max sai virallisen sertifikaatin vuoden 2017 maaliskuussa. Konetyypin koneet joutuivat tuhoisien lentoturmien jälkeen yli 1,5 vuotta kestäneeseen lentokieltoon. Koneet saivat luvan palata lentoliikenteeseen vuoden 2020 lopulla, kun MCAS-järjestelmän ohjelmistoa oli muokattu.

Syytteistä päätti torstaina syyteharkintaa tekevä liittovaltion suuri valamiehistö Texasissa. Jos testipilotin katsotaan syyllistyneen epäiltyihin rikoksiin, voi hän saada jopa sadan vuoden vankeustuomion.

Boeing kertoi myös eilen, että sen 787 Dreamliner -koneesta on löytynyt viallisia osia, joita on joutunut valmistuneisiin koneiseen kolmen viime vuoden aikana.

Boeingin mukaan vialliset osat on toimittanut italialainen Leonardo, joka puolestaan oli hankkinut ne paikalliselta MPS-yhtiöltä. Leonardon mukaan MPS ei ole enää sen osatoimittaja.

Boeingin mukaan vialliset titaaniosat korjataan eivätkä ne vaikuta lentoturvallisuuteen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?