Laskelmat julki: tältä Suomen matkailu voi näyttää kahden vuoden päästä - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Laskelmat julki: tältä Suomen matkailu voi näyttää kahden vuoden päästä

Suomen matkailuala ei luultavasti toivu täysin ennalleen kahdessa vuodessa, Etlan tutkijat arvioivat tuoreessa raportissa.

Helsinki-Vantaalla matkustajamäärien palautuminen on ollut hitaampaa kuin muualla Euroopassa.

21.9. 14:00

Matkailuala on kärsinyt rajusti koronapandemiasta niin Suomessa kuin maailmalla.

North West Officen tuoreessa raportissa Etlan tutkijat Ville Kaitila ja Markku Lehmus ovat hahmotelleet erilaisia skenaarioita Suomen matkailu- ja ravintola-alan toipumiselle vuoden 2023 loppuun mennessä.

Lentoliikenne

Lentoliikenteessä perusskenaario on se, että pandemia on aiheuttanut rakenteellisia muutoksia lähinnä niin, että etäyhteydet korvaavat osittain liikematkustamista. Tämä voi alentaa matkustajamäärien kehitystä verrattuna pandemiaa edeltävään aikaan.

Perusuralla ei päästä pandemiaa edeltäviin lentomatkustajamääriin vuoden 2023 loppuun mennessä.

Huono skenaario tarkoittaisi sitä, että myös kansainvälinen vapaa-ajan matkailu jää pandemiaa edeltävän tason alapuolelle Suomen lentokentillä.

Hyvässä skenaariossa palattaisiin pandemiaa edeltäviin matkustajamääriin. Se edellyttäisi esimerkiksi Aasian liikenteen kunnollista elpymistä, mikä vaatisi muun muassa Kiinan avautumisen.

Lentoliikenteen matkustajamääriin vaikuttaa sekin, onnistuuko Helsinki-Vantaa säilyttämään asemansa kansainvälisen liikenteen hubina eli solmukohtana.

Laivaliikenne

Laivaliikenteessä kaikki skenaariot ovat lähempänä pidempiaikaista trendiä kuin lentoliikenteessä. Laivaliikenteessä tosin trendikasvu on ollut lentoliikennettä hitaampaa.

Perusurallakin päästäisiin lähes pandemiaa edeltävälle tasolle vuoden 2023 lopussa. Hyvässä skenaariossa noustaisiin jo pari prosenttia korkeammalle kuin vuoden 2019 joulukuussa.

Majoitus- ja ravintola-ala

Majoitusalalla kausitasoitettu liikevaihto toipui kesällä selvästi. Etlan tutkijoiden arvion mukaan ala oli heinäkuussa enää kuusi prosenttia jäljessä heinäkuuta 2019.

Syksyllä liikevaihdon odotetaan kuitenkin taas notkahtavan, koska liikematkustus toipuu hitaasti.

Vuoden 2023 lopussa Etla uskoo liikevaihdon kipuavan jo hiukan yli vuoden 2019 vastaavan ajan lukujen.

Etla korostaa, että majoitusala toipuu eri tahtiin eri alueilla. Pääkaupunkiseutu ja Lappi ovat kärsineet pandemiasta eniten, ja niiden toipuminen riippuu kansainvälisen matkailun elpymisestä.

Ravintola-alalla elpyminen on samankaltaista kuin matkailualalla, Etlan tutkijat arvioivat.

Yritykset: Hallituksen viestittävä, että matkailu on hyväksyttävää

Raporttiin haastateltujen yritysten edustajista moni on sitä mieltä, että hallituksen olisi nyt viestittävä selvästi, että kahden rokotuksen jälkeen matkustaminen, kulttuuritapahtumiin osallistuminen, hotellipalveluiden käyttö ja ravintoloissa käyminen on hyväksyttävää.

Esimerkiksi Finnairin strategiajohtaja Leila Kaleva ja yhteiskuntasuhdejohtaja Sami Lahdensuo tähdentävät, että matkustamisesta on tehtävä sujuvaa.

Finnair käyttää parhaillaan 30 prosenttia kapasiteetistaan, kun muilla eurooppalaisilla lentoyhtiöillä käytössä on jo yli 50 prosenttia.

– Suomen asema gatewayna Euroopan ja Aasian välillä on uhattuna, Kaleva ja Lahdensuo sanovat raportissa.

Samaa sanoo lentoasemayhtiö Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki. Hän huomauttaa, että Helsinki-Vantaa on puolet muuta Eurooppaa jäljessä matkustamisen palautumisessa.

– Keskeinen huoli lentoliikenteelle on pysyvän haitan riski, joka kasvaa koko ajan. Jos Suomessa ei onnistuta pääsemään palautumiseen mukaan, lentoreitit suuntautuvat muualle, joka on pitkäkestoinen ura, Mäki sanoo.

Finnairista korostetaan, että jos Suomen asema hubina heikkenee, lentoliikenne ohjautuu pidempiä reittejä Euroopasta Aasiaan, jolloin hiilidioksidipäästöt kasvavat.

Helsingin Seudun Kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen sanoo raportissa, että matkailualan hidas avautuminen pahentaa matkailu- ja ravintola-alan työvoimapulaa.

– Alalta poistuneita on vaikea saada takaisin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?