EU elää valheellisessa todellisuudessa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kommentti: EU elää valheellisessa todellisuudessa – puheenjohtaja von der Leyen lupasi taas liikaa

Komission puheenjohtaja von der Leyen lupaa enemmän suurisuuntaisia muutoksia kuin EU:lla on varaa tai kykyä toteuttaa, kirjoittaa erikoistoimittaja Jan Hurri.

Komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen piti Unionin tila -linjapuheensa EU-parlamentin istunnossa.

15.9. 13:33

EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen maalasi keskiviikkoisessa Unionin tila -linjapuheessaan näkymän sellaiseen EU-utopiaan, johon jäsenmailla tuskin on kovin pian varaa saati valmiutta.

Linjapuhetta tulkitsevan lieneekin hyvä pitää mielessä, että EU:n monipolvisessa rakenteessa komission tehtävä on esittää aloitteita ja valmistella aloitteista aikanaan kenties toteen saattavia lakeja.

Mutta komissio ei päätä EU:n muuttamisesta eikä se säädä lakeja. Isoista kehitysaskelista ja unionin politiikkalinjoista päättävät jäsenmaat.

Siksi komission puheenjohtajan linjapuhetta lieneekin tulkittava tavoitteellisena toivelistana, jonka tavoitteet ovat likimain väistämättä viritetty kunnianhimoisemmiksi kuin on realistista odottaa toteutuvaksi.

Jos von der Leyenin lukuisat lupauksilta kuulostaneet tavoitelinjaukset kävisivät toteen, EU olisi tuota pikaa maailmanluokan supervalta paitsi taloudessa ja kaupassa myös esimerkiksi digitaalisessa huipputekniikassa, ympäristöteknologiassa ja lääketutkimuksessa ja –teollisuudessa.

Ehkä epärealistisimpana tavoitteena EU:sta olisi puheenjohtajan linjapuheen mukaan kehitettävä – ja kehitettävissä – merkittävä, vaikutusvaltainen ja toimintakykyinen turvallisuuspoliittinen voimatekijä.

Tavoitteellisen linjapuheen kuvauksiin ei sisältynyt pienintäkään vihjettä siitä, miten kaikki suurisuuntaiset tavoitteet on käytännössä tarkoitus toteuttaa – tai miten ja kenen ne on tarkoitus rahoittaa.

Aiempia saavutuksia kiittelevän ja tulevaisuuden tavoitteita maalailevan linjapuheen tarkoitukseen ei ehkä kuulu uskoa koetteleva inhorealismi esimerkiksi rahoitusrajoitteista.

Silti sivullisella lienee lupa pitää unionin taloushaasteetkin mielessään.

Kaikkien von der Leyenin maalailemien tavoitteiden toteuttaminen edellyttäisi jäsenmailta mittavia rahasummia joko EU:n oman budjetin paisuttamiseksi tai jäsenvaltioiden omien menojen kasvattamiseksi.

Tavoitteet voivat olla yksittäin ja yhdessäkin perusteltuja ja EU:n tulevaisuusihanteiden mukaisia, mutta niitä ei ole mahdollista toteuttaa ilman EU:n ja jäsenmaiden talouspoliittisten ihanteiden ja sääntöjenkin perusteellista päivittämistä.

Keskustelu EU:n taloussääntöjen muutostarpeista on jo alkanut aiheeseen väistämättä liittyvine vastakkainasetteluineen, mutta niihin von der Leyen ei viitannut sanallakaan.

Selityksiä aiheen välttämiseen on ainakin kaksi: Saksan tässä kuussa pidettävät liittopäivävaalit ja Ranskan ensi kevään presidentinvaalit.

Von der Leyenin on paraskin malttaa talouspolitiikan linjauksia niin kauan kuin Saksan väistyvän liittokanslerin Angela Merkelin seuraajasta ja EU:n todellisen mahtimaan parlamentin ja hallituksen koostumuksesta ei ole tietoa.

Samoin unionin toisen mahtimaan, Ranskan, talouspoliittiset ja EU-poliittiset tavoitteet presidentinvaalien jälkeen on paras kuulla ennen talouslinjausten tarkentamista.

Nämä kahden mahtimaan tärkeät vaalit ja niiden tulokset ovat EU:n talouspoliittisille ihanteille ja linjauksille – ja mahdollisesti säännöillekin – ovat tärkeämpiä tapahtumia kuin komission puheenjohtajan linjapuhe.

Unionin taloussäännöt ovat koronakriisin ajan olleet hyllyllä, ja siksi jäsenvaltioiden mittavat alijäämät ja EU:n yhteisvelka ovat rahoittaneet ja yhä rahoittavat poikkeuksellista elvytystä.

Mutta jos taloussäännöt palautetaan hyllyltä kaikkine ehtoineen voimaan, vaihtuu elvytyskin julkisen talouden vyönkiristyksiksi – ja suuri osa von der Leyenin maalailemista tavoitteista jää pelkiksi haaveiksi – ja petettyjen lupausten pettymyksiksi.

Mutta jos taloussäännöt kirjoitetaankin uusiksi niin, että jäsenmaat voivat jatkaa talouden tukemista ja edes osa von der Leyenin tavoitteita on mahdollista toteuttaa, se panee Suomen ja muut "vastuullisen talouskurin" vaalijat taas vaikean valinnan eteen:

Onko taas pyörrettävä omat ihanteet, talouslinjaukset ja vaatimukset taloussääntöjen ja jäsenmaiden oman talousvastuun palauttamisesta – vai joko mitta tulee täyteen?

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?