Volkswagen, Tesla, Seat... – Näin autoveron poistuminen näkyy suosituimpien sähköautomallien hinnoissa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Volkswagen, Tesla, Seat... – Näin autoveron poistuminen näkyy suosituimpien sähköauto­mallien hinnoissa

Sähköauton autoveron poisto kuulostaa hyvältä asialta, mutta käytännössä sen vaikutus vähittäishintoihin jää näillä näkymin varsin maltilliseksi. Näin ainakin edullisimmissa sähköautoissa.

Suomen suosituimpiin sähköautoihin kuuluvan Tesla 3:n saa edullisimmillaan noin 50 000 eurolla. Tästä autoveron osuus on vain hieman alle 1300 euroa. Myös Nissan Leaf ja Volkswagen ID.4 käyvät nyt kaupaksi.

11.9. 14:00

Torstaina valmistunut valtion ensi vuoden budjetti sisälsi hyviä uutisia autoilijoille, ainakin niille, jotka harkitsevat sähköauton ostoa.

Autovero poistuu lokakuun alusta lähtien ensirekisteröitäviltä uusilta täyssähköautoilta. Toimella hallitus patistelee autoilijoita valitsemaan vähäpäästöisen vaihtoehdon.

Käytännössä kovin suurta sähköautoalea ei kannata odottaa. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan täyssähköautojen keskimääräinen autovero on henkilöautoilla noin 1 500 euroa ja pakettiautoilla noin 1 400 euroa.

Mitä sitten hallituksen veronpoistopäätös merkitsee tällä hetkellä eniten myytyjen sähköautojen hinnoille?

Suomen suosituin uusi täyssähköauto on alkuvuoden ensirekisteröintien perusteella Volkswagen ID.4.

Sen hinnat alkaen -malli maksaa hieman alle 40 000 euroa. Tästä arvioitua autoveroa on vain noin tuhat euroa.

Volkswagenin ID.4:n menekki on ollut alkuvuonna vilkasta. Myös ID.3 on myynyt hyvin.

Veron osuus ei kasva kovin suureksi kalliimmillakaan malleilla. Suurimmalla mahdollisella akulla varustetun ID.4:n hinnasta autoveron osuus on 1 375 euroa.

Suosituimpiin sähköautoihin kuuluu myös Seat Mii Electric, jonka edullisimman mallin hieman yli 21 000 euron vähittäismyyntihinnassa autoveroa on vain 540 euroa.

Alkuvuoden rekisteröintien ylimmillä sijoilla on keikkunut nelivetoinen Volvo XC40, jonka hieman yli 60 000 euron vähittäishinnasta autoveron osuus on noin 1 540 euroa.

Volvon kanssa lähes samoihin myyntilukuihin on alkuvuonna yltänyt Skoda Enyaq, jonka hinnat alkaen -malli maksaa reilut 44 000 euroa. Autoveroa tästä on noin 1 132 euroa.

Myöskin hyvin myyneen sähköisen Kia Niron halvimman mallin hieman alle 40 000 euron hankintahinnasta reilut tuhat euroa on veroa.

Sähköautojen rekisteröintitilaston kukkaroystävälliseen päähän kuuluu Hyundai Kona Electric. Sen 35 400 euron vähittäishinnasta autoveron osuus on vain noin 900 euroa.

Nissan Leafin edullisimman mallin reilun 30 000 euron listahankintahinnasta autoveron osuus on alle 800 euroa.

Kalliisiin ja hieman vähemmän myyneisiin sähköautoihin lukeutuu Audi e-tron. Sen Advanced-mallin reilun 77 000 euron hinnasta autoveroa on hieman alle 2 000 euroa.

Samaan luokkaan sijoittuu myös hiukan yllättäen tammi-elokuun myyntitilastoissa kärkikymmenikköön kiilannut sähköinen uutuusmalli Ford Mustang Mach-E, jonka hinnat alkavat noin 50 000 eurosta. Veroa kertyy tällöin lähes 1300 euroa.

Alle 50 000 euron hintaisen täyssähköauton myyntihintaan vaikuttaa valtion 2 000 euron hankintatuki.

Kun autovero poistuu, nousee uusien sähköautojen ajoneuvoveron perusvero hiukan.

Täyssähköautoista on maksettu aiemminkin alin mahdollinen autovero, joka on 2,7 prosenttia, ajoneuvoveron perusvero ja käyttövoimavero. Jälkimmäistä ei peritä bensiinikäyttöisistä autoista.

Toisaalta täyssähköautoilla säilyy näillä näkymin hankintatuki.

Toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä korostaa, että budjettipäätöksellä on merkitystä, vaikka rahallinen hyöty näyttää jäävän maltilliseksi.

– Esimerkiksi 50 000 euroa maksavan sähköauton autoveron poisto, noin 1 500 euroa, ei ole absoluuttisesti valtava määrä rahaa, mutta sillä on nimenomaan symbolinen merkitys, että 63 vuotta vanha autovero näiltä autoilta vihdoin poistuu, Kallio sanoo.

Hän painottaa, että vielä ei tiedetä, kuinka suuri ajoneuvoveron korotus tulee olemaan.

– En kuitenkaan usko, että se tulee olemaan kovinkaan suuri. Todennäköisesti puhutaan joistakin kymmenistä euroista, kun täyssähköauton ajoneuvovero on nyt keskimäärin noin sadan euron paikkeilla. Lisäksi tulee käyttövoimavero, joka on toinen satanen, Kallio sanoo.

Hänen mukaansa sähköautoilija jää ajoneuvoveron korotuksesta huolimatta kuitenkin kokonaisuudessaan plussan puolelle.

– Sähköauton käyttökustannukset ovat niin paljon polttomoottoriautoa edullisemmat.

Sähköautoilijoiden oman kuluttajajärjestön Sähköautoilijat ry:n mukaan hallitus vain siirsi veroa täyssähköautojen ajoneuvoveroon. Myös hankintatuki jäi korottamatta.

Puheenjohtaja Kirsi Immosen mukaan ainakin tuen myöntörajaa olisi voitu korottaa nykyisestä 50 000 eurosta.

– Ehdottomasti jos mietitään päästötavoitteita niin pidemmän toimintasäteen sähköautoja pitäisi sisältyä siihen, vaikka jokainen sähköauto liikenteessä on hyvä asia, Immonen sanoo.

– Voisin ajatella, että hintakatto olisi esimerkiksi 80 000 tai 90 000 euroa, jolloin se kattaisi huomattavasti suuremman sähköautomäärän.

Hallitus ei myöskään lisännyt budjetissaan hankintatuen määrärahoja, vaan siihen osoitetaan ensi vuonna tämän vuoden tapaan vain kuusi miljoonaa euroa. Ruotsissa vastaavaan tukeen käytetään yhdistyksen mukaan tänä vuonna noin 480 miljoonaa euroa.

Suomen teillä liikkuu nykyisin noin 18 000 täyssähköautoa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?