Näin tienaa lennonjohtaja – koulutus erityisen lyhyt - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

1,5 vuoden koulutuksella jopa yli 7 000 euron palkka – sisäänpääsy nyt historiallisen helppoa

Lennonjohtajakoulutukseen on hakenut aiempina vuosina jopa 1 700 hakijaa, joista sisään otetaan kymmenen. Nyt hakijoita oli vain 400.

Koronan aiheuttama lentoalan epävarmuus iski myös lennonjohtajakoulutukseen.

6.8. 7:30

Lennonjohtajakoulutus on ollut vuosien ajan yksi vaikeimpia ellei vaikein ala päästä opiskelemaan. Sadasta hakijasta sisään pääsee keskimäärin alle yksi hakija, sillä viime vuosien hakijamäärät ovat liikkuneet 1 100–1 700 hakijan välillä.

Koronan aiheuttama lentoalan epävarmuus iski kuitenkin myös lennonjohtajakoulutukseen, sillä Fintrafficin koulutusta järjestävään Avia Collegeen oli vain noin 400 hakijaa.

Koronapandemian viivästyttämä hakuprosessi on hieman vielä kesken.

Vaikka koulutusyksikön päällikkö Antti Ruhasen mukaan sisäänottomäärää pudotetaan todennäköisesti kymmenestä kahdeksaan, on lennonjohtajakoulutukseen pääseminen prosenttien valossa historiallisen helppoa. Ruhanen painottaa, että pääsyvaatimuksista ei kuitenkaan tingitä.

– Pyrimme pitämään sisäänottomäärän pienenä. Massiivisia työllistymisnäkymiä ei ole, eli enemmänkin kyse on alalta poistuvien henkilöiden korvaamisesta, Ruhanen sanoo.

Koulutuksesta erikoista tekee hakijamäärän lisäksi se, että lennonjohtajaksi voi valmistua jopa 1,5 vuodessa. Tästä noin vuosi on koulutusta simulaattoreissa, jonka päälle tulee työssäoppimisjakso.

Koulutus on ammattiin valmistavaa koulutusta ja vastaa koulutustasoltaan ammattioppilaitoksen tutkintoja. Lyhyt koulutus oikeuttaa kuitenkin hyvään palkkaan.

Helsinki-Vantaalla toimii tätä nykyä myös Suomen aluelennonjohto. Aluelennonjohto ja Helsinki-Vantaan lentoaseman lennonjohto ovat ympärivuorokautisia.

Ruhasen mukaan palkka riippuu työnkuvasta. Pienellä maakuntakentällä aloituspalkka voi olla reilut 3 000 euroa, mutta Helsinki-Vantaalla se voi nousta jopa yli 7 500 euroon esimerkiksi aluejohdon vuoroesimiehen tehtävässä.

Palkan päälle tulevat haittalisät. Helsinki-Vantaalla haittalisät muodostavat kokonaispalkasta noin neljänneksen, rauhallisimmilla maakuntakentillä vähemmän.

Vaikka suurin osa aloittaa uransa pikkukentiltä, ei Ruhasen mukaan ole tavatonta, että vastavalmistunut aloittaa työuransa Helsinki-Vantaalta.

– Onhan lennonjohtajien palkka hyvä. Ei sitä voi, eikä pidäkään kiistää. Kyllä nuori voi hyvin työllistyä Helsinki-Vantaallekin suoraan, Ruhanen sanoo.

Sen sijaan pitkään aikaan ei ole voitu puhua alan täystyöllisyydestä. Suomessa on noin 300 lennonjohtajan työpaikkaa, ja koronan vuoksi kymmenet lennonjohtajat ovat olleet viime aikoina lomautettuina. Normaalitilanteessa noin puolet työllistyy heti pian valmistumisensa jälkeen.

Mitä lennonjohtajaksi pääseminen sitten vaatii? Ruhasen mukaan koulu ei hae erikoisyksilöitä, vaan tavallisia ihmisiä. Paineensietokyvyn pitää olla hyvä, ja hakijalta toivotaan loogista ajattelua sekä hyvää harkintakykyä ja tarkkaavaisuutta.

Aiempina vuosina kymmenestä sisään päässeestä keskimäärin 1–2 on naisia. Hakijoista naisia on vuosittain noin kolmannes.

Opiskelijoiden keski-ikä on hieman alle 30 vuotta, mutta hajontaa on huomattavasti. Vanhimmat hakijat ovat yli 50-vuotiaita.

Maakuntakentillä lennonjohtaja saa tyypillisesti hieman pienempää palkkaa. Kuvassa Turun lentoasema.

Valintamenettely on monivaiheinen. Jo talvella pidetään esitestit netin välityksellä. Kyseessä on 30 kysymyksen kysymyspatteri alan kirjallisuudesta ja määräysteksteistä.

Sen jälkeen on kaksi Feast-testiä. Ensimmäinen näistä karsii osan, toinen jälleen osan. Kummassakin läpäisyprosentti on noin 40.

– Ne ovat tällaisia pelillisiä kykytestejä, joilla testataan erilaisia kykyjä monipuolisesti ja ne sitten pisteytetään. Yhtenä esimerkkinä ne testaavat muun muassa hahmotuskykyä.

Feast-testien jälkeen jää noin 50–60 hakijaa, jotka haastatellaan. Haastattelijana toimivat oppilaitoksen henkilökunta ja psykologi. Osana haastatteluja tehdään persoonallisuustesti.

Haastattelujen jälkeen valitut ja ensimmäisille varasijoille päässeet päätyvät ilmailulääkärin tarkistettavaksi. Mikäli kaikki on kunnossa, heidät voidaan ottaa kurssille sisään.

Moni ei kuitenkaan tiedä hakiessaan, että millaisesta alasta tarkalleen on kyse. Aloittaneista opiskelijoista useimmiten ainakin yksi keskeyttää opinnot – osaltaan siksi, että opinnot etenevät nopeasti, uutta asiaa on paljon, eikä tukiopetukselle juuri ole aikaa.

Opinnoista ensimmäiset yhdeksän viikkoa ovat koulumaista oppitunnilla istumista, mutta sen jälkeen alkavat simulaattoriharjoitukset.

– Siellä on erilaisia lennonjohtoharjoituksia. Jokaisella on harjoituksissa oma kouluttajansa. Muut lennonjohtaja­opiskelijat toimivat simulaattorissa ohjattavina lentäjinä.

Ruhasen mukaan simulaattoriharjoitukset muuttuvat haastavammiksi päivä päivältä.

Nopea eteneminen ei ole ilkeyttä, vaan valmistaa ammattiin.

Lennonjohtajia on Suomessa noin 300.

Työnkuva varsinkin Helsinki-Vantaalla ja Suomen aluelennonjohdossa on ajoittain hektinen. Maakuntakentillä voi olla rauhallisempaa, ja kaikista pienimmillä kentillä ei edes ole lennonjohtajaa, vaan lennontiedottaja, joka ei voi antaa velvoittavia käskyjä.

Yhdistetyt sotilas- ja siviililentokentät, joilla ilmavoimat toimivat, sijoittuvat vilkkaudeltaan näiden väliin.

– Helsinki-Vantaa on lähimpänä kansainvälistä toimintaa ja normaaliaikana liikennettä on paljon lähes läpi vuorokauden. Helsinki-Vantaalla toimii myös aluelennonjohto, joka ohjaa puolestaan Suomea ylittäviä lentoja. Se vastaa vilkkaudeltaan Helsinki-Vantaalle saapuvien ja lähtevien lentojen ohjaamista.

Suomessa on siis kaksi ympärivuorokautisesti vilkasta yksikköä, molemmat Vantaalla.

Vaikka lähitulevaisuudessa lennonjohtajien työllisyystilanne voi olla haastava, mutta Ruhanen uskoo, että parissa vuodessa tilanne tulee palaamaan pandemiaa edeltävään aikaan.

– Emme pidä todennäköisenä, etteikö opiskelijamme työllistyisi. Paikkoja aukeaa tietysti vähän, eikä uusia paikkoja juuri synny, mutta ulkomaille työllistyminen on myös mahdollista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?