Superhelle nosti yllättävän hittijuoman Alkon myyntikärkeen - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Superhelle nosti yllättävän hittijuoman Alkon myyntikärkeen

Kulutus palaili ravintoloihin ja baareihin kesäkuussa.

12.7. 11:15

Alko myi kesäkuussa 4,6 prosenttia edellisvuotta vähemmän juomia, vaikka kuu oli ennätyksellisen helteinen. Myyntiä kertyi yhteensä 8,8 miljoonaa litraa.

– Koronatilanne on onneksi pikkuhiljaa helpottanut. Alkukesän aikana on kevennetty rajoituksia, mikä on helpottanut ravintoloiden tilannetta ja siirtänyt alkoholin myyntiä osittain vähittäismyynnistä takaisin anniskeluun, Alkon Länsi-Suomen palvelujohtaja Kimmo Mäkelä selvitti myynnin laskua tiedotteessa.

Alkoholittomat hittituotteina

Kesäkuu oli historiallisen lämmin, mikä näkyi muutoin Alkon myynnissä. Ostajat suosivat raikkaita, matala-alkoholisia ja alkoholittomia juomia.

Alkoholittomien viinien ja oluiden myynti kasvoi neljänneksen. Vesien, mehujen ja virvoitusjuomien myynti peräti tuplaantui. Alkon alkoholittomien valikoimassa on tällä hetkellä yli 200 tuotetta. Välivettä myydään kaikissa myymälöissä.

Kuohuviineissä tämän vuoden trendijuoman roseeproseccon osuus oli noin 25 prosenttia roseekuohuviinien myynnistä.

Roseeviinien myynti kasvoi viisi prosenttia, kuohuviinien 14 ja alkoholittomien juomien 24,5 prosenttia. Sen sijaan valkoviinien myynti laski kahdeksan prosenttia ja punaviinien 11.

Verkko-ostamisen suosio on kasvanut edelleen. Alkon verkkokaupan kesäkuun tilausmäärä oli 29 prosenttia ja koko alkuvuoden 63 prosenttia edellisvuoden vastaavia lukuja suurempi.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?