Bensan hinta pomppasi monessa paikassa heti juhannuksen jälkeen – tästä on kyse

Bensiinin hinta on viime päivinä kallistunut ja taannoin korkealta näyttänyt 1,7 euron litrahinta pumpulla alkaa olla arkipäivää. Bensapomon mukaan kyse on korjausliikkeestä.

Bensan hinta on kallistunut juhannuksen jälkeen. Kuvituskuva.

2.7.2021 14:10

Liikennepolttonesteiden hinnat ovat kääntyneet juhannuksen jälkeen havaittavaan nousuun.

Polttoaineiden hintoja seuraavan

polttoaine.net
- sivuston perusteella 95-oktaanisen bensiinin litrahinnat ovat alkuviikosta alkaneet 1,7 eurolla. Lapin perukoilla hinta on rikkonut jo 1,8 euron rajan

Vielä muutama kuukausi sitten bensa maksoi kautta linjan parikymmentä senttiä vähemmän.

Hinnat eivät silti ole ennätyskorkealla, mutta toista vuotta jatkuneen alhaisten hintojen jakson jälkeen käänne on selvä ja selitys tuttu.

– Raakaöljyn maailmanmarkkinahinnat ovat nousseet jo muutaman viikon, ja se nostaa mittarihintoja, energiayhtiö ST1:n toimitusjohtaja Mika Wiljanen sanoo.

Taloussanomat kertoi eilen raakaöljyn hinnan olevan korkeimmillaan kahteen vuoteen. Kuukaudessa raakaöljy on kallistunut 10 prosenttia.

Tavallisesti bensiinin hintaa on kesällä hilannut ylöspäin lomakauden alku ja sen myötä lisääntynyt bensiinin kysyntä erityisesti Yhdysvalloissa. Tällä kertaa ilmiö – jos sitä ylipäätään esiintyy – jää raakaöljyn hinnannousun taakse pimentoon.

ST1:n Wiljasen mukaan raakaöljyn kallistumisessa kyse on korjaus­liikkeestä, ei pysyvämmästä nousu-urasta.

– En usko, että kyse on mistään dramaattisesta muutoksesta. Raakaöljyn hinta löytää paikkansa, Wiljanen rauhoittelee.

Raakaöljyn hinnannousu on osa maailmantalouden elpymistä sitä liki puolitoista vuotta painaneen koronapandemian alta.

– Kysynnän palautuminen luo nostopainetta myös raakaöljyn hintaan.

Viime viikolla Pohjanmeren Brent-laadun hinta nousi yli 76 dollariin barrelilta. Se ei vielä ole historiallisesti kallista, sillä 2010-luvulla brent-laadun hinta puhkaisi 120 dollarin rajan.

Nyt vallitseva raakaöljyn hintataso on silti selkeästi korkeampi kuin koronapandemian synkimmän vaiheen aikana.

– Halvimmillaan hinta kävi 20 dollarissa, Wiljanen muistuttaa.

Esimerkiksi dieselin hinta painui Suomessa keväällä 2020 lähelle euroa, kun koronavirus leikkasi kysyntää kaikkialla maailmassa.

Raakaöljy on keskeinen öljypohjainen tuote maailmanmarkkinoilla, mutta myös bensiinillä käydään maailmanmarkkinakauppaa.

Jos raakaöljyn hinta laski koronan ensimmäisen aallon aikana jyrkästi, laski myös bensiinin maailmanmarkkinahinta.

Koronaepidemian keskellä bensiinin hinta painui 150 dollariin tonnilta. Nyt bensiinin maailmanhinnat ovat luokkaa 720 dollaria tonni.

Liikennepolttonesteiden hinnanmuodostuksessa raakaöljyn hinta on yksi muuttuva tekijä, mutta merkittävintä roolia näyttelevät verot.

– Verojen ja veroluonteisten maksujen osuus bensiinin litrahinnasta on euron nurkilla, Wiljanen laskee.

Liikennepolttoaineiden hinnannousulle luo jatkossa painetta kiristyvä biopolttoaineiden jakeluvelvoite. Fossiilisia polttoaineita kalliimpien biokomponenttien lisääminen nostaa polttoaineen kuluttajahintaa.

2021 voimassa on 18 prosentin jakeluvelvoite, mutta se nousee asteittain 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tänä vuonna jakeluvelvoitteen tuottama lisähinta autoilijoille on 750 miljoonaa euroa.

Suomen tavoite on kunnianhimoinen, sillä samaan aikaan EU velvoittaa jäsenmaitaan lisäämään uusiutuvaa biopolttoaineen osuuden 14 prosenttiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?