Zaran omistaja iloitsee kysyntäpiikistä – asiakasmäärät kasvavat viikko viikolta

Koronasulkujen aikana kasvoi etenkin verkkokaupan myynti.

Vaatekaupat ovat huomanneet kysynnän kasvaneen koronasulun jälkeen.

9.6.2021 15:25

Zaran ja Bershkan sekä useiden muiden muotiketjujen emoyhtiö Inditex kasvatti tuntuvasti verkkokauppamyyntiään ja palasi voitolliseksi keväällä. Yhtiön toukokuun myynti ylitti koronapandemiaa edeltäneen tason.

Inditexin hallituksen puheenjohtaja Pablo Isla sanoo, että asiakasmäärät vaateketjujen liikkeissä kasvavat viikko viikolta.

Espanjalaisen Inditexin ensimmäisen vuosineljänneksen tulos ylsi 421 miljoonaan euroon, mikä ylitti helposti analyytikoiden odotukset. Tulos on silti kolmanneksen heikompi verrattuna pandemiaa edeltävään aikaan.

Helmi-huhtikuun liikevaihto ylsi 4,9 miljardiin euroon. Se on 48 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten, mutta selvästi vähemmän kuin vuoden 2019 alun 5,93 miljardia.

Verkkokauppamyynti kasvoi vuodentakaisesta kahdella kolmasosalla, kun sulkutoimet pitivät liikkeitä suljettuna suurimman osan neljänneksestä ympäri maailman.

Indetex kertoo, että 98 prosenttia sen liikkeistä oli kesäkuun alussa jälleen avoinna, mutta pandemian vuoksi aukioloaikoja yhä rajoitettiin.

Toukokuun 1. päivän ja kesäkuun 6. päivän välinen myynti enemmän kuin kaksinkertaistui vuodentakaisesta. Myös muut vaatefirmat kuten Next ja Abercrombie & Fitch ovat kertoneet koronasulkujen jälkeisestä kysyntäpiikistä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?