Nordean lainajonot turhauttavat osaa hakijoista – ”Kaikki hakemukset käsitellään” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nordean lainajonot turhauttavat osaa hakijoista – ”Kaikki hakemukset käsitellään”

Osa Nordeasta lainaa hakeneista tuskailee sitä, ettei heidän kanssaan ehditä neuvotella lainasta. Nordean mukaan ajoittain esiintyy ruuhkia, mutta kaikkiin ollaan yhteydessä.

12.5. 18:25

Osa Nordeasta lainaa hakeneista ihmisistä on yllättynyt siitä, ettei aikoja lainaneuvotteluihin ole tuntunut löytyvän.

Sosiaalisessa mediassa jotkut ovat kertoneet saaneensa Nordeasta vastauksia, joissa on sanottu, ettei heidän kanssaan ehditä pitää lainaneuvotteluja.

Joillekin asiakkaille pankki on perustellut tilannetta sillä, että lainoja haetaan nyt ennätyksellisen paljon.

– Ajoittain esiintyy tietysti ruuhkia, mutta kun meille hakemus tulee, niin olemme yhteydessä asiakkaaseen 1–3 päivän sisällä, Nordean henkilöasiakkaista vastaava johtaja Jani Eloranta sanoo.

Hänen mukaansa pankki ei ole juuri saanut palautetta viiveistä lainahakemusten käsittelyssä.

Asuntokaupan ja -lainojen määrä on kasvanut voimakkaasti vuoden aikana.

Suomen Pankin mukaan maaliskuussa nostettiin uusia asuntolainoja 2,1 miljardin euron edestä, mikä on 21 prosenttia enemmän kuin viime vuoden maaliskuussa.

Nordea on viime vuosina pyrkinyt hakemaan kasvua asuntolainamarkkinoilla. Sen markkinaosuus asuntolainoissa on Suomessa toiseksi suurin OP-ryhmän jälkeen.

Elorannan lainahakemusten määrän kasvu ei kuitenkaan ole merkittävästi vaikuttanut keskimääräiseen yhteydenottoaikaan, vaan se on pysynyt samana jo parin vuoden ajan.

Elorannan mukaan Nordea on palkannut jo viime vuoden puolella lisää väkeä lainaneuvotteluihin ja rekrytointeja on jatkettu myös tänä keväänä.

Elorannan mukaan hakemukset käsitellään ensisijaisesti saapumisjärjestyksessä.

– Emme me olisi pystyneet kasvattamaan markkinaosuutta, ellemme palvelisi nopeasti myös muita kuin omia asiakkaitamme.

Elorannan mukaan pankki kyllä vastaa kaikkiin hakemuksiin, vaikka haettua lainasummaa ei voitaisikaan myöntää.

– Hakemuksessa tietysti pyydetään normaalit tiedot, joista voidaan nähdä täyttyvätkö lainanmyöntämisen kriteerit. Ja vaikkeivät ne täyttyisikään, olemme tyypillisesti yhteydessä asiakkaaseen käydäksemme hänen tilanteensa lävitse. Joskushan on niin, että asiakkaan vakuudet eivät esimerkiksi riitä tai lainasumma on liian suuri suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin, jolloin voidaan neuvotella siitä, että mikä olisi realistinen vaihtoehto, Eloranta sanoo.

– Mutta kaikki hakemukset käsitellään, ja kaikkiin ollaan yhteydessä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?