Viking Line luopuu Grace-aluksen tornista, jonka piti kutistaa polttoainelaskua reippaasti – ”Säästöt jäivät marginaaleihin”

Polttoainetta säästävän tekniikan testikausi päättyi, eikä Viking Line jatka sen käyttöä.

Viking Grace -laiva ei jatkossa käytä Norsepowerin roottoripurjetta.

28.4.2021 15:56

Viking Line ilmoittaa lopettavansa polttoainetta säästävän roottoripurjeteknologian käytön Grace-aluksellaan huhtikuussa. 24 metriä korkea roottoripurje on ollut laivassa kolmivuotisen testijakson ajan, eikä yhtiö jatka sen käyttöä testin jälkeen.

Suomalaisen Norsepower -yhtiön kehittämä roottoripurje tuottaa työntövoimaa Magnus-ilmiön avulla. Viking Gracella tehtyjen testien mukaan se on pienentänyt energiankulutusta 207–315 kW, mikä vastaa 231–315 tonnin vuosittaista polttoainekulutusta.

Viking Line kutsuu säästöjä kuitenkin pieniksi.

– Purje toimii, mutta säästöt jäivät marginaaleihin, sanoo Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.

– Kulutukseen vaikuttavat myös sääolosuhteet, lasti ja niin edelleen. Toisella reitillä purje on todennäköisesti hyödyllisempi.

Kustannukset eivät hänen mukaansa ole syy purjeesta luopumiseen.

– Ei ole. Reitti on haasteellinen, ollaan vain runsas tunti avomerellä, hän sanoo.

Viking Linen tiedotteessa Boijer-Svahnström kehuu roottoripurjeteknologiaa kunnianhimoiseksi askeleeksi kohti ympäristöystävällisempää merenkulkua.

Hänen mukaansa yhteistyö Norsepowerin kanssa on ollut erittäin rikastuttavaa ja avartavaa.

– Tällaisia ratkaisuja on tärkeää kehittää enemmän, ja me haluamme ehdottomasti olla mukana etsimässä tapoja entistä ilmastoystävällisempään liikennöintiin Itämerellä.

Roottoripurje on huomiota herättävä 24-metrinen ja halkaisijaltaan 4-metrinen tolppa laivan kannella.

Viking Gracessä käytetään polttoaineena täysin rikitöntä LNG-maakaasua, jolla laivayhtiön mukaan saavutetaan tulevat päästövaatimukset.

Norsepower-yhtiön toimitusjohtajan Tuomas Riskin mukaan uusille laivoille optimoiduilla roottoripurjeilla on mahdollista saavuttaa jopa yli 20 prosentin polttoainesäästöt.

– Roottoripurje-teknologiamme on jo nyt saatavilla oleva ratkaisu, joka mahdollistaa meriliikenteelle merkittävät päästövähennykset, Riski toteaa.

Norsepowerin kehittämä järjestelmä käynnistää purjeen automaattisesti, kun tuuliolosuhteet ovat sen käytölle suotuisat. Viking Grace oli ensimmäinen matkustaja-alus, ja kaiken kaikkiaan toinen alus, jolle Norsepowerin roottoripurje asennettiin.

Viking Gracen lisäksi Norsepowerin roottoripurjeet on asennettu neljään laivaan, muun muassa Saksan ja Tanskan väliä liikennöivälle Scandlinesin M/V Copenhagen -lautalle ja Maersk Pelican -tankkeriin.

Riskin mukaan Viking Grace -projektista saatujen testitulosten ansiosta yhtiö on saanut useita roottoripurjetoimituksia, ja sen liiketoiminta on voimakkaassa kasvussa.

Viking Grace valmistui vuonna 2013 ja on Itämeren uusin risteilijä. Roottoripurje siihen asennettiin vuonna 2018. Edellisen kerran laiva oli otsikoissa viime marraskuussa, kun se ajoi karille Maarianhaminan sataman lähistöllä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?