Helsinki Citycopterin lentojen kysyntä on kasvussa - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Kotipihalta saaristoon helikopterilla – Finnairin lomauttama Joonas ja ammattilentäjä Ari haistoivat bisnesidean joka lähti lentoon

Yksityinen helikopteripalvelu on kasvattanut suosiota koronapandemian aikana, kun ihmiset etsivät kotimaasta elämyksiä.

Helsinki Citycopterin perustajat Joonas Nurmi (vas) ja Ari Kallinen.­

22.4. 19:00

Viime talvena alkanut yksityinen helikopteripalvelu myy hyvin lentoja koronapandemiasta johtuvista matkustusrajoituksista huolimatta – jopa niiden ansiosta.

Helsinki Citycopter -helikopteriyhtiö operoi talvella vajaat kaksisataa lentoa. Varauksia on paljon jo kesälle ja loka-marraskuulle asti.

Kopteripalvelun takana on kaksi perustajaa, Finnairilla 15 vuotta purserina ja kehitystehtävissä toiminut Joonas Nurmi ja ammattilentäjä Ari Kallinen, joka on liikelentoyhtiö Scanwingsilla lentotoiminnan johtaja ja lennonopettaja.

– Jäin lomautetuksi viime keväänä kun koronapandemia alkoi. En kokenut työttömäksi jättäytymistä vaihtoehdoksi ja rupesimme sitten rakentamaan tätä konseptia, Nurmi kertoo.

– Kukaan ei tiedä mitä ilmailualalla vielä tapahtuu, mutta se on varmaa että uusia palveluita pitää kehittää ja palvella muuttuvaa aikaa.

Kopterifirman alkupääomaa Nurmi ja Kallinen onnistuivat kasvattamaan asuntosijoittamisella, kuten Airbnb:llä.

– Meillä ei ollut mitään valmista rahaa iskeä tiskiin. Aloitimme nollasta tarjoamalla premium-tason majoispalveluita. Jouduimme ottamaan lainaa näitä asuntoja varten, mutta se on ollut hyvin kannattavaa, hyvää sijoitustoimintaa.

Vuonna 2019 liikevaihto oli 111 000 euroa. Viime vuonna kasvu arviolta lähes kaksinkertaistui. Edellisvuosina voittoa ei vielä kertynyt, kun toimintaa rakennetaan, mutta vuodelta 2020 rahaa jäi jo viivan alle.

Matkailukohteisiin kopterilla

Palvelu tarjoaa yksityisten tilauslentojen lisäksi mahdollisuuden varata paikkoja myös ennalta valituille lennoille.

Suosituimpia ovat lentokenttäkuljetukset, joilta pääsee nopeasti lentokoneeseen liikelentoterminaalin kautta. Yrittäjien mukaan helikopteri ei kilpaile lentoreittien kanssa vaan täydentää niitä. Lentoja maakuntiin on vähennetty ja kenttiä suljettu.

– Nämä alueet näkyvät selvästi kyselyissä, joita meille tulee.

Kopterilla matkustaminen säästää merkittävästi aikaa jos työmatka on vaikkapa Maarianhaminasta Pariisiin. Asiakas pääsee lentokentälle jopa kotipihaltaan tai kaupungin keskustan laskeutumispaikalta, joita on esimerkiksi Helsingin keskustan alueella useita.

– On myös tosi suosittua lentää saaristoon, jonne matka-aika on yleensä pitkä.

Joonas Nurmi kertoo, että Helsingistä Nauvoon pääsisi noin 600 eurolla edestakaisin henkilöltä, Bengtskärin majakalle reilulla 500 eurolla henkilöltä.­

– Meille tulee ulkomailta jatkuvasti kyselyjä, ja olemme parissa kymmenessä matkatoimistossa Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Matkustaja tulee viikoksi Helsinkiin. Hän voi lentää majakalle tai Venäjän rajalle ja luksusmökkiin vaikka päiväksi, katselemaan karhuja tai susia lasiseinän takaa.

Häihin kopterilla

Kun rajat ovat kiinni, ulkomaalaisten tilalla on ollut kotimaasta elämyksiä hakevia suomalaisia, joiden ulkomaan matkat ovat peruuntuneet.

Myös hääparit ovat halunneet helikopterilentoja. Joitakin pareja yhtiö lennätti viime kesänä merelle saareen, josta hääjuhlat jatkuivat huvijahdilla. Häihin liittyviä varauksia on myös tälle kesälle.

Airbus H125-, EC120- ja Robinson R44 -helikoptereihin mahtuu 3–5 henkilöä.

Asiakkaina on myös tunnettuja nimiä, joille tarjolla on hyvinkin ylellisiä lisäpalveluita.

– On pörssiyhtiöiden pääjohtajia, huippu-urheilijoita ja elokuvatähtiä, ihan kansainvälisesti tunnettuja tähtiä.

Alan käytännön mukaisesti Nurmi ei paljasta yksityisyyttään varjelevien julkkisten nimiä.

Nurmi painottaa, että yhtiö tavoittelee mahdollisimman laajaa asiakaskunnalle, eikä halua tulla profiloiduksi vain pienen marginaalin, superjulkkisten luksuspalveluksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?