Alma Median tulos ylitti kaikki odotukset – digikehitys jatkuu - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Alma Median tulos ylitti kaikki odotukset – digikehitys jatkuu

Viestintäkonserni Alma Median tulos heikkeni hieman viime vuoteen nähden, mutta päihitti analyytikoiden ennusteet.

21.4. 8:42

Yhtiön mukaan epävarmuus jatkuu markkinoilla, mutta vuoden alku oli lupaava.

– Alma Median ensimmäisen vuosineljänneksen tulos oli epävarmassa toimintaympäristössä ennakoimaamme parempi, sanoo toimitusjohtaja Kai Telanne tulostiedotteessa.

Alma Median vertailukelpoinen liiketulos laski hienoisesti tammi-maaliskuussa 11,1 miljoonaan euroon edellisvuoden 11,2 miljoonasta.

Analyytikot odottivat ennustepalvelu Infront Datan keräämässä mediaaniennusteessa 9 miljoonan euron vertailukelpoista liiketulosta. Ennusteessa oli mukana neljä analyytikkoa.

Tulos ennen veroja laski 10,4 miljoonaan 12,5 miljoonasta eurosta, kun analyytikot ennustivat 9 miljoonaa euroa.

Jatkuvien toimintojen osakekohtainen tulos heikkeni 0,09 euroon 0,10 eurosta. Markkinaodotus oli 0,08 euroa.

Jatkuvien liiketoimintojen liikevaihto laski 6,1 prosenttia 58,1 miljoonaan euroon.

Alma Media kertoo tulostiedotteessaan, että talouslehtien Alma Talentissa kannattavuus parani merkittävästi ja digitaaliset palvelut, digisisällöt ja suoramarkkinointi kasvoivat vahvasti.

Alma Consumerissa asumisen markkinapaikkaliiketoiminnan ja kilpailutuspalveluiden liikevaihto kasvoi ja kannattavuus parani. Segmentin liikevaihtoa laski painettu media.

Rekrytointipalvelu Alma Careerin oikaistu liikevaihto laski 22,9 prosenttia. Myös kannattavuus laski odotetusti vertailukaudesta. Laskutuksen elpyminen oli kuitenkin ennakoitua parempaa ja lisäarvopalvelut kehittyivät hyvin.

Alma Median mukaan epävarmuus jatkuu vielä tänä vuonna. Yhtiö pitää näkymänsä ennallaan.

Yhtiö arvioi, että jatkuvien toimintojen vuoden koko vuoden liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton kasvavan viime vuodesta. Vuoden 2020 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 230,2 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 45,4 miljoonaa euroa.

Digikehitys jatkuu

Suuntaus kohti digitaalisia sisältöjä jatkui Alma Mediassa. Alma Talentissa digitaaliset sisältötuotot kasvoivat 39 prosenttia viime vuoden tammi-maaliskuuhun verrattuna.

Median tilaaja- ja irtonumeromyynnistä digitaalisten tuotteiden osuus kasvoi 32,4 prosenttiin, kun viime vuonna vastaavaan aikaan osuus oli 20,8 prosenttia.

Digitaalisen mainonnan liikevaihdon osuus kaikkien medioiden mainoksista oli 78,2 prosenttia, kun se viime vuoden tammi-maaliskuussa oli 70,1 prosenttia.

Digiliiketoiminnan liikevaihdon osuus koko konsernin liikevaihdosta kasvoi 67,3 prosentista 74,1 prosenttiin.

Alma Media on vahvistanut asemiaan erilaisilla digitaalisilla markkinapaikoilla.

– Alma Mediapartners ja Alma Career ovat siirtyneet kokonaisuudessaan omistukseemme ja olemme laajentaneet tuoteportfoliotamme digitaalisessa asuntokaupassa sekä mainonnan ja rekrytointiliiketoiminnan teknologioissa, Telanne kertoo.

Maaliskuussa Alma Media osti myös moottorialan johtavan markkinapaikan Nettixin.

– Yrityskaupan jälkeen meillä on vahvat liiketoiminnalliset tukijalat kuluttajien elämän keskeisimmissä investoinneissa, asumisessa ja autoilussa sekä valtakunnan johtava digitaalinen mainosverkosto.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?