Tanskalainen ”Tokmannin haastaja” ryminällä Suomeen – Normal lupaa jopa 60 prosentin säästöjä markkinahinnasta

Normal myy muun muassa hygieniatuotteita ja kosmetiikkaa. Ketju on laajentunut nopeasti moneen maahan, mutta matkalla sitä on syytetty myös seksistisestä kampanjasta.

Ensimmäinen Normal-ketjun myymälä avattiin Espoon kauppakeskus Selloon.

4.3.2021 15:04

Tanskalainen päivittäistavaraketju Normal rymistelee Suomeen. Viime viikonloppuna tanskalaisketju avasi liikkeen Espooseen kauppakeskus Selloon ja tulevana lauantaina se avaa liikkeensä Helsingin Forumiin sekä Tampereen Koskikeskukseen ja Ratinalle.

Normalilla on tällä hetkellä 250 myymälää Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa, Alankomaissa ja Ranskassa. Sen valikoima kattaa yli 4 000 tuotetta eri tuotekategorioissa, kuten ihonhoito- ja hygieniatuotteita, kosmetiikkaa, meikkejä sekä kotitaloustuotteita, lemmikin ruokia ja säilyviä elintarvikkeita.

Ensimmäisen liikkeensä Normal avasi vuonna 2013 Tanskan Silkeborgiin. Berlingske-sanomalehti kertoo, että ketjun menestys on ollut Tanskassa poikkeuksellisen hyvää ja ristiriidassa muun, vaikeuksissa painivan, vähittäiskaupan kanssa.

Toisaalta ketju ei ole välttynyt myöskään kohuilta: vuonna 2018 sen mainoskampanjaa syytettiin nöyryyttäväksi ja seksistiseksi. ”Oikea mies -kampanjassa” Normal pyrki tavoittamaan miesasiakkaitaan ja helpottamaan miesten ostoksia ketjun kaupoissa. Osana kampanjaa ketjun kauppoihin maalattiin suora musta katkoviiva, jonka tarkoituksena oli opastaa mies nopeasti myymälän läpi.

Osa piti kampanjaa seksistisenä ja miehiä tyhmentävänä.

Keskellä torstaipäivää Normalin myymälässä oli rauhallista.

Suomalaisista kauppaketjuista Normalin valikoima muistuttaa Tokmanneja. Lisäksi kaupan esillepano muistuttaa Helsingin Uutisten mukaan Flying Tiger -ketjua, joka myy paljon pikkutavaraa.

Toimitusjohtaja Torben Mouritsen kieltäytyy sähköpostivastauksessaan nimeämästä suurimpia kilpailijoitaan Suomessa.

– Me emme erityisesti keskity kilpailijoihimme, vaan keskitymme enemmän siihen, että kehitämme jatkuvasti omaa konseptiamme, jotta se pysyy kiinnostavana ja relevanttina asiakkaillemme, Mouritsen kirjoittaa.

Selloon avatun Normalin muodostui alkuviikosta jonoja, jotka olivat seurausta siitä, ettei asiakkaita voitu päästää koronaturvallisuuden takia liikaa sisälle samanaikaisesti.

Normal kertoo sivuillaan nimensä juontavan siitä, että se myy "täysin normaaleja tuotteita kiinteillä, alhaisilla ja epänormaaleilla hinnalla". Hintaa painetaan alas tilaamalla isoja tuote-eriä keskitetysti sieltä, mistä yhtiö niitä halvimmalla saa.

Kotisivuillaan Normal väittää, että asiakas voi säästää jopa 30–60 prosenttia markkinahinnasta.

Säännöllisten tuotteidensa lisäksi ketju kertoo sivuillaan tarjoavansa säännöllisesti vaihtuvia, ”jännittäviä” tuotteita, joiden ansiosta kauppakäynti on joka kerta erilainen

Suomen valloitus ei jää neljään liikkeeseen, sillä Normal suunnittelee avaavansa useita myymälöitä Suomeen lähivuosina, todetaan Koskikeskuksen tiedotteessa.

Toimitusjohtaja Mouritsen sanoo, että ketju neuvottelee vuokrasopimuksista monin paikoin, mutta vielä on liian aikaista sanoa, kuinka montaa liikettä vuoden 2021 loppuun mennessä tavoitellaan.

Mouritsen kertoo, että korona vaikuttaa myös Normalin Suomen lanseeraukseen. Asiakasmäärät ovat normaalia matalammat ja kauppojen asiakasmääriä rajoitetaan koronaohjeistusten mukaisesti.

– Lisäksi emme järjestä totuttuja suuria avausjuhlia, jotta pystymme noudattamaan ohjeita ja helpottamaan koronatilannetta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?