Konttipula voi näkyä pian kaupan hyllyillä – saattaa iskeä kevään suosikkituotteisiin - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Konttipula voi näkyä pian kaupan hyllyillä – saattaa iskeä kevään suosikkituotteisiin

Koronavuosi aiheutti Kiinasta ympäri maailmaa laajentuneen konttipulan, joka voi nostaa päivittäistavaroiden hintoja ja vaikeuttaa niiden saatavuutta.

Vienti Kiinasta kasvoi koronavuonna odotettua enemmän muun muassa kasvomaskien takia. Kiinasta alkanut kuljetusten ruuhkautuminen on aiheuttanut konttipulan, joka on nyt levinnyt ympäri maailmaa.­

23.2. 8:50

”Maaliskuulle suunniteltu verkkotapahtuma jouduttiin perumaan, sillä uutuusmalleja ei olisi saatu tarpeeksi Suomeen maaliskuuksi”, kerrotaan Moottoripyörämessujen verkkosivulla.

– Merkittävä syy oli, etteivät meidän maahantuojamme saaneet Japanista tuotua moottoripyöriä tänne, tai se olisi maksanut paljon, kertoo toimitusjohtaja Markku Uitto Teknisen kaupan liitosta.

Aasiassa tuotetaan muun maailman tarpeisiin paljon erilaista kulutustavaraa, elektroniikkaa, koneita, vaatteita teollisuuden komponentteja. Kuljetusongelmat ovat jo vaikeuttaneet saatavuutta ja saattavat myös nostaa hintoja.

Syynä tuontiongelmiin on alunperin Kiinasta ympäri maailmaa levinnyt pula rahtikonteista.

– Ongelmien juurisyy on koronapandemia, joka vastoin etukäteisarvioita lisäsi kysyntää Kiinasta lähtevälle tavaralle. Etenkin kuluttajakaupan kysyntä on kasvanut niin paljon, ettei kuljetuskapasiteetti tahdo pystyä vastaamaan haasteeseen, kertoo johtaja Aki Lönnroth DSV Air & Sea Oy -logistiikkayhtiöstä.

– Oman mausteensa toivat suojavarusteet kuten kasvomaskit. Kiinan tuotanto vastasi maailmalla kasvaneeseen kysyntään.

Lönnrothin mukaan tyhjät kontit kasautuvat perinteisesti Yhdysvaltoihin ja Britanniaan, mutta tällä hetkellä kontteja tuntuu olevan liian vähän melkein joka paikassa.

Kontit eivät ole kadonneet, vaan ne ovat jääneet jumiin pahasti suuren Kiinassa valmistettujen tuotteiden kysynnän takia ruuhkautuneeseen kuljetusketjuun. Tilannetta ovat pahentaneet länsimaissa kuljetuksia hidastaneet koronarajoitukset.

– Tästä on syntynyt itseään ruokkiva kierre: täydet laivat ruuhkauttavat satamia, laivat alkavat myöhästellä ja viettävät pidemmän ajan merellä, ja jo valmiiksi rajallinen laiva- ja konttikapasiteetti ruuhkautuu entisestään. Takkuava logistiikkaketju kannustaa maahantuojia ja tukkureita kasvattamaan varastojaan, joka puolestaan lisää kysyntää kuljetuksille, Lönnroth selittää.

Kuljetusten ongelmat nostavat jatkuvasti kustannuksia.

– Jos 40-jalkaisen merikontin rahti Kiinasta Helsinkiin maksoi viime kesänä noin 2000 dollaria, on rahti tällä hetkellä nelin–viisinkertainen, Lönnroth kertoo.

Rahdin vauhdilla nousseet hinnat voivat nostaa myös kulutustuotteiden hintoja, kertoo The Wall Street Journal -sanomalehti. Analyytikkoarvion mukaan tämä taas saattaa nostaa lähiaikoina inflaatiota öljyn hinnan nousun ohella.

Lönnroth arvioi, että konttipula voi kestää yllättävän pitkään ja haitata myös Suomen vientiä. Merikuljetusten ruuhkautumista on paikattu junarahdilla.

– Viime vuonna junarahdin määrä tuplaantui vuoteen 2019 verrattuna, ja tänä vuonna tulee tuplaantumaan uudelleen, arvioi myyntijohtaja Marjut Linnajärvi Nurminen Logistics -yhtiöstä.

Linnajärven mukaan myös junarahdin hinta on noussut, mutta ei samaa tahtia kuin merirahdin.

Uitto arvioi, että konttipula tulee näkymään keväällä entistä enemmän myös suomalaisten kuluttajien valikoimissa.

– Kiinassahan tuotetaan vähittäiskauppaan kaikenlaista tavaraa, esimerkiksi viime vuonna erilaiset kodin sisustukseen liittyvät tavarat meni kuin kuumille kiville. Ensi kesän puutarhakalusteiden kuljetusten kanssa tulee varmaan olemaan ongelmia, Uitto sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?