Lidl mainostaa ”markkinoiden halvinta” ostoskassia – Taloustutkimus: Prismat ja Citymarketit jätettiin pois vertailusta - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Lidl mainostaa ”markkinoiden halvinta” ostoskassia – Taloustutkimus: Prismat ja Citymarketit jätettiin pois vertailusta

Taloustutkimus huomauttaa, että Lidlin ”Vaihda ostoskassisi halvimpaan” ei välttämättä anna kuluttajalle täydellistä kuvaa vertailun tuloksista.

4.2. 16:17

Taloustutkimuksen mukaan kauppaketju Lidl ei tuoreessa ”Vaihda ostoskassisi halvimpaan” -mainoskampanjassa anna täydellistä kuvaa tutkimusyhtiön tekemän hintavertailun tuloksista.

– Koska vertailussa eivät olleet mukana esimerkiksi Prismat tai Citymarketit, ei tämä hintavertailu anna ruokakassien edullisuudesta täydellistä kuvaa, kirjoittaa Taloustutkimuksen toimitusjohtaja Jari Pajunen tiedotteessa.

Lidlin mainoskampanjassa on käytetään Taloustutkimuksen Lidlin toimeksiannosta keräämiä hintatietoja S-Marketeista ja K-Marketeista.

– Ja nimenomaan koska mm. Prismat ja Citymarketit eivät kuuluneet tähän toimeksiantoon, on ko. johtopäätös markkinoiden halvimmasta ostoskassista tulkinnanvarainen, Pajunen kertoo.

Hänen mukaansa ongelma korostuu erityisesti tv- ja ulkomainonnassa, sillä verkkomainonnassa lukijalla on mahdollisuus klikata sivulle, jossa kerrotaan tarkemmin, miten vertailu on tehty.

– TV-mainontaa ja ulkomainontaa nopeasti tai ohimennen kohtaavalla lukijalla ei tätä mahdollisuutta ole, jonka johdosta mainonnasta saattaa saada kuvan, että Lidl:n ostoskassi on yksiselitteisesti markkinoiden halvin, Pajunen kertoo.

Hänen mukaansa Lidlin tulkintatavassa on ongelma myös se, ettei Taloustutkimus itse kerännyt hinta-arviossa käytetyn ostoskorin sisältöä Lidl-kaupoista, vaan Lidl lisäsi itse omien tuotteidensa hintatiedot ja teki laskelmat.

– Tällä ei ole välttämättä vaikutusta lopputuloksiin, mutta metodologisista syistä Taloustutkimuksen olisi ollut hyvä kerätä tiedot myös Lidl:n myymälöistä, kirjoittaa Pajunen.

Taloustutkimuksen Lidlille toteuttamassa tutkimuksessa Lidl määritteli niin sanotun ”sinkkukassin” ja ”perhekassin” sisällöt omista tuotteistaan. Kuluttajille näytettiin kassien tuotetiedot ja -kuvat, muttei hintatietoja.

Tämän jälkeen kuluttajien tehtäväksi annettiin ostaa kassien sisältöjä vastaavat tuotteet joko kymmenestä eri K-Supermarketista tai kymmenestä eri S-marketista pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella. Kuluttajat saivat itse valita, mitä tuotteita he pitivät Lidlin tuotteita vastaavina.

Hintavertailussa Lidl vertaili kuluttajien kilpailevista kauppaketjuista ostamien ostosten keskiarvoja ja mediaaneja Lidlin ostoskassin hintaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?