Suomalaisten syömisessä tapahtui selvä käänne koronakriisin aikana – professori: ”Pysyvä muutos” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Suomalaisten syömisessä tapahtui selvä käänne koronakriisin aikana – professori: ”Pysyvä muutos”

Korona-aika on lisännyt huomattavasti suomalaisten valmisruokien ostamista ja voimistanut markkinatrendiä entistä laadukkaampiin valmisruokiin, arvioi kulutustutkija Terhi-Anna Wilska.

Valmisruokien myynti on kasvanut selvästi koronakriisin aikana.­

26.1. 18:07

– Korona-aika on aiheuttanut huomattavia muutoksia suomalaisten syömiseen ja vauhdittanut kehitystä, joka on jo alkanut ennen pandemiaa, Jyväskylän yliopiston sosiologian professori Wilska sanoi tänään saksalaisen elintarvikeyhtiö Dr. Oetkerin järjestämässä webinaarissa.

Osa suomalaisista siirtyi viime vuoden maaliskuussa etätöihin viranomaisten kehotuksesta. Tämä kotona työskentely on Wilskan mukaan lisännyt huomattavasti valmisruokien ostamista.

Tilastokeskuksen mukaan valmisruokien myynti kasvoi viime vuoden tammi–syyskuussa päivittäistavarakaupoissa 6,3 prosenttia 657 miljoonaan euroon. Myös Helsingin pörssissä noteeratut valmisruokia valmistavat elintarvikeyhtiöt Atria ja Apetit ovat kertoneet myyntinsä kasvaneen viime vuonna vähittäiskaupan myyntikanavissa - HKScan jopa ”selvästi”.

Korona myös hämärsi ravintola- ja valmisruoan välistä rajaa erityisesti ravintoloiden rajoitusten aikana keväällä. Silloin ruokakaupat alkoivat myydä ravintoloiden valmistavia annoksia ja syksyllä K-kaupat jopa Finnairin bisnesluokan aterioita.

– Ruokakulttuurissa tapahtui tervetullutta ristiinpölytystä, Wilska sanoi.

Suomalaiset alkoivat painottaa jo ennen korona-aikaa laadun ja maun tärkeyttä valmisruoissa. Tämä trendi on näkynyt salaattibuffettien ja ruokatiskien yleistymisenä ruokakaupoissa sekä valmisruokavalmistajien yhteistyönä tunnettujen kokkien kanssa.

– Tällä hetkellä ihmiset haluavat myös valmisruoissa premium-laatua. Raja ravinto- ja valmisruoan välillä hämärtyy entisestään, sillä monipaikkatyö tulee pysyväksi, vaikka ihmiset palaavat toimistoille. Tästä tulee pysyvä muutos, Wilska ennusti.

Ennen koronapandemiaa valmisruokien kulutusta on kasvattanut yksinasumisen lisääntyminen. Dr. Oetkerin tammikuussa teettämän valmisruokabarometrin mukaan lähes puolet suomalaisista ostaa säännöllisesti valmisruokia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?