Timo aloitti vuosi sitten taksiyrittäjänä ja huomasi alalla paljon outoa: ”Systeemi on antiikkinen” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Timo aloitti vuosi sitten taksiyrittäjänä ja huomasi alalla paljon outoa: ”Systeemi on antiikkinen”

Kuopiolaisen taksiyrittäjän Timo Puntilan mukaan alan toimintatavoissa on paljon korjattavaa varsinkin Kela-kyytien järjestämisessä.

24.1. 7:35

Taksien Kela-kyydit on järjestetty tehottomasti, väittää kuopiolainen taksiyrittäjä Timo Puntila.

Hänen tietojensa mukaan esimerkiksi torstaiaamuna kymmenet taksit olivat odottaneet jopa tuntikausia Kela-kyytejä Kuopiossa.

Ongelma on Puntilan mukaan se, että monet kuskit jäävät odottamaan mahdollisia Kela-kyytejä, eivätkä he voi ottaa väliin muita kyytejä menettämättä paikkaansa Kela-kyytijonossa.

Puntilan mukaan resurssien hukkaamisen lisäksi Kela-kyytien odottaminen myös saastuttaa.

– Talvella tietenkin kuljettajat joutuvat pitämään autoaan tyhjäkäynnillä. Tämä on jo ympäristönkin kannalta aivan järjetöntä.

Reilun vuoden ajan taksiyrittäjänä toiminut Puntila pitää ongelmallisena myös sitä, että monet Kela-kyytejä välittävät yhtiöt vaativat taksiyhtiöitä käyttämään taksamittareita, joista peritään vuokraa.

– Huomioitavaa on, että Kela ei edellytä näitä mittareita vaan välitysyhtiöt.

Monet taksiyrittäjät ovat valittaneet Kela-kyytien jakamisesta ja välityskeskusten toiminnasta uuden taksilain tultua voimaan vuonna 2018.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto alkoi tutkia asiaa keväällä 2019, ja viime kesäkuussa KKV sai seitsemää välityskeskusta koskevan selvityksen päätökseen. Näistä yhden toiminnassa ei havaittu ongelmia ja kuusi muutti toimintatapojaan.

Kuuden muun yhtiön toimintaa koskevat tutkimukset ovat vielä kesken, kertoo johtaja Valtteri Virtanen KKV:sta.

– Olemme syksyn ja talven aikaan edelleen selvittäneet asioita ja myös keskustelleet näiden yhtiöiden kanssa. Ainakin osa näistä on tarkoitus saada päätökseen kevään aikana.

KKV keskittyi välitysyhtiöitä koskevissa tutkimuksissaan Kela-kyytien jakamiseen, esimerkiksi siihen, ovatko Kela-kuskiksi pääsyn ehdot kaikille samat ja jaetaanko kyytejä tasapuolisesti.

Välityskeskusten vaatimukset tiettyjen taksamittarien käytölle eivät ole nykyisten selvitysten piirissä.

– Vastauksemme on se, että julkisen vireillä olevien tutkintojen listauksen mukaan tällaista ei ole vireillä, Virtanen sanoo.

Virtasen mukaan taksiyrittäjiltä tulee yhä valituksia välityskeskusten toiminnasta, mutta aiempaa vähemmän.

Timo Puntila ei aio pyrkiä Kela-kyytejä ajamaan.

Hän pitää myös hankalana Kela-kyytien kilpailutuksia. Taksiyrittäjän kallis sijoitus invataksiin voi mennä hukkaan, jos hän menettääkin Kela-kyydit uuden kilpailutuksen takia.

– Tavoitteenani on saada asiaa esille, että joku viisaampi voisi miettiä, miten tätä historian muinaismuistoa voisi vähän yksinkertaistaa ja kehittää, Puntila miettii.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?