Tokmanni toi luksuskosmetiikan verkkokauppaan - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Tokmanni toi luksusbrändit halpakauppaan – ruotsalainen maahantuoja vaatii selvitystä: ”Liittyy moraalisia ja kilpailullisia ongelmia”

Epäreilua kilpailua vai palvelus kuluttajille? Tokmannin aluevaltaus jakaa mielipiteitä

3.12.2020 6:35

Halpakauppaketju Tokmanni yllätti tiistaina laajentamalla verkkokauppaansa yli 200 brändivalmistajan tuotteilla.

”Tällaista kosmetiikkatarjontaa ei heti uskoisi Tokmannilta”, ketju mainosti, ja moni onkin hieraissut silmiään. Halpakaupan sivuilla myydään nyt luksusbrändien tuotteita, joita on totuttu ostamaan vaikkapa perinteikkään tavaratalon kosmetiikkaosastolta tai tax free -kaupoista.

Meikkejä, hajuvesiä, kampaamotuotteita ja muuta kosmetiikkaa on YSL:ltä, Chanelilta, Guccilta, Hermèsiltä ja lukuisilta muilta niin kutsutuilta selektiivisiltä brändeiltä.

Luksustuotteiden myynti halpakaupassa on sytyttänyt kiivasta keskustelua ja ihmetystä.

Kosmetiikkaedustaja paheksuu

Yksi myyntiin tulleista brändeistä on Exuviance. Ruotsalainen HBS Nordic tuo merkkiä Suomeen yksinoikeudella. Valmistaja, yhdysvaltalainen Johnson & Johnson, on linjannut, että tuotteiden professionals-sarjaa myydään vain kauneushoitoloihin. Kuluttajille myytävää tuotesarjaakin saa myydä vain valikoiduissa verkko- ja kivijalkakaupoissa.

Exuviancen Pohjoismaiden edustaja, HBS Nordicin varatoimitusjohtaja Katarina Mesan pitää Tokmannin toimintaa erittäin valitettavana.

– Meidän mielestämme tämä ei ole oikea tapa harjoittaa liiketoimintaa. Siihen liittyy moraalisia ja kilpailullisia ongelmia, jotka meidän tapauksessamme liittyvät kauneushoitola-alaan.

– Kauneushoitoloiden ja niiden omien brändien kehittämiseen, luomiseen ja hallintaan tuo valtavasti kustannuksia, joihin Tokmanni ei ole osallistunut. Lisäksi se on ostanut tuotteita tuntemattomalta taholta, ei virallisilta hankintakanavilta. Näin saadaan epäreilua kilpailuetua.

– On tärkeää huomata, että jokaikinen valmistaja, joka on kovalla työllä luonut tai omistaa tuotemerkin, haluaa itse päättää, missä tuotetta myydään.

Tokmannin myymälä Laitilassa.

Mesan sanoo, että tieto on vasta tullut heille, mutta tilannetta aiotaan selvittää yhdessä brändin edustajan kanssa Yhdysvalloissa.

– Pidämme valitettavana, etteivät he ottaneet yhteyttä viralliseen kanavaan arvioidakseen myyntiä tuotemerkin ohjeiden perusteella.

Tokmanilla myydään lisäksi muun muassa Narsia, jota ei ole tiettävästi aiemmin saanut suomalaisesta verkkokaupasta.

Brändit valvovat myyntiä tarkkaan

Myyntiä muotitalot valvovat sekä verkossa että kivijalkakaupoissa. Luksusbrändeille tärkeää on, ettei niiden tuotteita myydä tai markkinoida kanavilla tai tavoilla, jotka voivat niiden sulattaa miljardeissa mitattavaa brändiarvoa.

Erään kosmetiikka-alan ammattilaisen mukaan alan sopimuskäytännöt ovat erittäin tarkkoja. Suomalaisella jälleenmyyjällä on sopimus maahantuojan tai edustajan kanssa, näillä sopimukset päämiehien tai näiden agenttien kanssa. Jokaisella valmistajalla on tieto, missä kaikkialla tuotetta myydään.

Tokmannin valikoima puhuttaa vilkkaasti sosiaalisessa mediassa. Jotkut epäilevät, että kauppaketju on ostanut ylijäämävarastoja, ehkä vanhenevia eriä ja epäilee myös tuotteiden laatua.

Tokmannin hankintajohtaja Juha Valtonen on seurannut vilkasta keskustelua. Hän myöntää, että Tokmanni on käynyt keskustelua maahantuojien kanssa. Osa ihmettelee valikoimaa ja kyselee tuotteiden alkuperää. Mitään varsinaisia syytöksiä tai vaatimuksia ei Valtosen mukaan ole esitetty.

Tokmanni itse katsoo palvelevansa nimenomaan asiakkaita laajennuksella. Yhtiö kertoi tiistaina, että se on valmistellut kosmetiikkavalikoiman laajentamista verkkokaupassaan jo pitkään. Valikoimassa on tuhansia kosmetiikkatuotteita. Yhtiön mukaan tulevaisuudessa tarjonta vielä kasvaa.

– Tulkitsen kiinnostuksen määrästä ja verkkokaupan käynneistä, että tämä on ollut haluttu juttu.

Luksusbrändien tuotteet ovat perinteisesti olleet saatavilla esimerkiksi Stockmann-tavaratalon kosmetiikkaosastolla.

Jo julki kerrottua tarkemmin Valtonen hän ei avaa hankintakuviota.

– Meillä on luotettavia hankintakanavia, ja olemme hankkineet tuotteita eurooppalaisten tavarantoimittajien kautta, Valtonen sanoo.

– Toki kaikki tuotteet, joita myymme täyttävät lain pykälät. Euroopan alueella on tavaran vapaa liikkuvuus ja mahdollisuus hyödyntää erilaisia hankintakanavia.

Valtonen painottaa, että tarkoituksena ei ole aiheuttaa kenellekään harmia.

– Haluamme ainoastaan tarjota kuluttajille mahdollisimman monipuolisen, yllätyksellisen ja laajan valikoiman mielenkiintoisia tuotteita. Se on meidän missiomme, jota pyrimme lunastamaan.

Halpakaupassa halvempia hintoja

Tokmannilla esimerkiksi Estée Lauderin meikkivoide maksoi 39 euroa, Stockmannin ja Kicks-verkkokaupassa 50 euroa. Kanebon ripsiväriä sai samalla hinnalla kuin verkkokauppa Skincityssä, hinta oli vajaat viisi euroa halvempi kuin Stockmannilla ja Sokoksella.

Exuviancen peitevoide maksoi Tokmannilla 22 euroa, pohjoismaisen Nordicfeelin verkkokaupassa 49 euroa.

Osa tuotteista oli samanhintaisia kuin kilpailijoilla.

Valtosen mukaan luksusbrändejä myydään tarkasti harkiten. Tokmannissa seurataan eri tuotteiden hintatasoja ja tehdään kilpailijaseurantaa, mutta oman valikoiman kehittäminen edellä.

– Toki olemme halpakauppa ja pyrimme olemaan myös hinnallisesti kiinnostava.

Valtonen kiistää, että tarjonta olisi eräänlaista kosmetiikan outletia, lähellä ”parasta ennen” -päivää olevia tuotteita tai jopa tuoteväärennöksiä. Hänen mielestään on harmillista, jos laatua epäillään. Valtosen mukaan pääosa asiakaspalautteesta on kuitenkin ollut kiittävää.

– Emme myy vanhenevia eriä, ja on itsestään selvää että tuotteet ovat aitoja. Meillä on kuranttia tavaraa, uutuuksia ja klassikoita. Kuluttajat voivat niitä turvallisin mielin ostaa.

Valtosen mukaan Tokmanni on kiinnostunut laajentamaan hankintaa myös kotimaisten maahantuojien kanssa.

– Olemme avoimin mielin ja yhteistyöhengessä ottamassa tarjouksia ja ideoita vastaan myös heiltä.

Juttua päivitetty 3.12.2020 kello 9.21: Juttuun on lisätty tieto, että Narsia ei ole tiettävästi aiemmin saanut suomalaisesta verkkokaupasta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?