Singles’ Day -alennuspäivä rantautui Suomeen – Kiinassa verkkokauppa Alibaballa käsittämättömät myyntiluvut - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Singles’ Day -alennuspäivä rantautui Suomeen – Kiinassa verkkokauppa Alibaballa käsittämättömät myyntiluvut

Kiinasta alkunsa saaneen myyntitapahtuman merkitys kasvaa vuosi vuodelta myös Suomessa.

Alibaban mediakeskuksessa Hangzhoussa yhtiön Singles’ Day -myynnin arvo on esillä jättinäytöllä.­

11.11.2020 11:53

Useiden kauppojen mainokset ovat jo viikkoja kertoneet tänään 11. marraskuuta järjestettävistä Singles’ Day -alennusmyynneistä.

– Olemme huomanneet, että päivän tunnettuus on kasvanut Suomessakin, minkä takia mekin satsaamme siihen aiempaa enemmän, kertoo Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä.

Gigantti on Singles’ day -myyntikampanjoita vuodesta 2017 lähtien, ja sen merkitys on kasvanut vuosi vuodelta.

Englanninkielisesti nimestään huolimatta Singles’ day on saanut alkunsa Kiinasta. Kiinalaisesta sinkkuutta ylistävästä epävirallisesta juhlasta on kehittynyt maailmanlaajuisesti kaupan alan suurin sesonkipäivä sen jälkeen, kun maailman suurimpiin kuuluva verkkokauppayhtiö Alibaba järjesti ensimmäiset teemapäivän alennuskampanjansa vuonna 2009.

Tänä vuonna Singles’ Day -kampanja on kiihdyttänyt Alibaban myynnin hurjaan vauhtiin. Ensimmäisen puolen tunnin aikana Alibaban myynnin arvo oli 372,3 miljardia juania 47,6 miljardia euroa). Summaan sisältyy myös kolmen ennakkopäivän myynti. Yhtiön myynti näyttää kasvavan rajusti viime vuodesta, jolloin se myi Singles' Day -vuorokauden aikana tavaraa 38 miljardin euron arvosta.

Sinkkupäivää pidetään Kiinan talouden ja kuluttajien mielialan mittarina. Tänä vuonna myynnin nousun voidaan tulkita heijastavan Kiinan elpymistä koronapandemiasta. Kova myynti viittaa siihen, että kiinalaiset ovat palanneet kuluttamaan koronakriisin aiheuttaman notkahduksen jälkeen.

Ostosten raju kasvu voi olla osin yhtiön toimien ansiota, sillä se on kohentanut verkkokauppansa palveluita merkittävän kauppapäivän alla ja vauhdittanut kaupankäyntiä julkkisten avulla. Alibaban tiistaina järjestämässä verkkotapahtumassa esiintyi esimerkiksi pop-laulaja Katy Perry.

Korona, etätyöt ja yleensä kotona oleilun kasvaminen ovat kasvattaneet tänä vuonna myös Gigantin myyntiä. Viisipäiväiseksi venytetystä Singles’ Day -kampanjasta odotetaan erityisen vilkasta.

– Kuluttajien kiinnostus on näkynyt jo aiempina päivinä verkkosivujen käynneissä ja hauissa. Sen pohjalta uskallamme odottaa, että ihmisiä on paljon tekemässä ostoksia, Särkelä sanoo.

Marraskuun lopussa pidettävään, alun perin yhdysvaltalaiseen Black Friday -myyntitapahtumaan ei Singles’ Daytä voi Särkelän mukaan Suomessa vielä verrata.

Kiinassa kaupankäyntiä varjostavat kuitenkin huolet, joiden mukaan Alibaban ja sen kiinalaisten kilpailijoiden toimia pyritään rajoittamaan sääntelyllä. Alibaba on paitsi Kiinan suurin verkkokauppa myös maan suurin teknologiayhtiö ja sen osakkeet laskivat tänään Hongkongissa 7,4 prosenttia, kun Pekingissä julkistettiin uudet internet-yhtiöitä koskevat kilpailusäännöt.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?