Sanoma teki roiman tulosparannuksen – taustalla yritysostot - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Sanoma teki roiman tulosparannuksen – taustalla yritysostot

Sanoma teki selvän tulosparannuksen heinä–syyskuussa. Tulosta paranisivat Sanoman mukaan yritysostot ja Learningin vertailukelpoisen tuloksen hyvän kehitys.

29.10. 8:46 | Päivitetty 29.10. 9:20

Viestintäkonserni Sanoman tulos kasvoi voimakkaasti heinä–syyskuussa Oikotie-myyntivoiton seurauksena ja ylitti odotukset. Liikevaihto kasvoi yli 40 prosenttia yritysostojen ja oppimateriaalien sesongin ansiosta.

– Liiketoimintamme oli vahvaa ja taloudellinen tuloksemme hyvä meille tärkeällä kolmannella neljänneksellä, joka on oppimisliiketoiminnan huippusesonki, sanoo Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven osavuosikatsaustiedotteessa.

Sanoman tulos ennen veroja paisui kolmannella neljänneksellä 264,2 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 61,9 miljoonasta eurosta. Analyytikot olivat Infront Datan koostamassa mediaaniennusteessa odottaneet 249 miljoonaa euroa.

Sanoma myi luokiteltujen ilmoitusten Oikotien kesällä norjalaiselle Schibstedille 185 miljoonalla eurolla, josta se kirjasi kolmannen neljänneksen tulokseensa noin 163 miljoonaan euron myyntivoiton.

Sanoman jatkuvien toimintojen liikevaihto nousi 41 prosenttia 401,1 miljoonaan euroon vuodentakaisesta 284,9 miljoonasta eurosta. Analyytikot olivat ennustaneet 396 miljoonaa euroa.

Oppimateriaaliyksikkö Learningin liikevaihdon lähes 90 prosentin kasvua tukivat hollantilaisen oppimateriaaliyhtiö Iddinkin osto ja vahva kehitys huippusesongin aikana varsinkin Puolassa. Mediayksikkö Media Finlandin liikevaihto laski neljä prosenttia.

Operatiivinen liiketulos parani 111,3 miljoonan euroon vertailukauden 77,5 miljoonasta eurosta. Osakekohtainen tulos ylsi 1,49 euroon 0,29 eurosta, kun ennuste oli 1,20 euroa.

Tulosta paranisivat Sanoman mukaan yritysostot ja Learningin vertailukelpoisen tuloksen hyvän kehitys.

Helsingin Sanomien tilausmäärä ylitti neljänneksen aikana 400 000 tilauksen rajapyykin, ja tilauksista noin kolmannes on puhtaasti digitaalisia. Ruutu+-suoratoistopalvelulla puolestaan on nyt yli 300 000 tilaajaa.

Markkinatutkimusyhtiö Kantar TNS:n mukaan Suomen mainosmarkkinat laskivat kolmannella neljänneksellä 14 prosenttia. Sanoman mainosmyynti selvisi viiden prosentin laskulla. Yhtiö odottaa, että Suomen mainosmarkkinat laskevat tänä vuonna 15–20 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

– Maalis–heinäkuussa koronaviruspandemiasta pahasti kärsinyt mainosmyynti on viime kuukausina piristynyt yhä nopeammin ylittäen odotuksemme. Tästä huolimatta uskomme, että mainonnan kysyntään tulee liittymään merkittävää epävarmuutta tulevina kuukausina ja todennäköisesti vielä ensi vuonnakin, Duinhoven sanoo.

Sanoma palautti lokakuun alussa koko vuoden ohjeistuksensa, jonka se maaliskuussa koronakriisissä perui. Yhtiö pitää näkymänsä ennallaan.

Sanoma odottaa, että sen operatiivinen liikevoittoprosentti ilman hankintamenojen poistoja on noin 14 prosenttia viime vuoden 14,8 prosentin jälkeen eli liikevoitto ei ole alle 13 prosenttia tai yli 15 prosenttia. Liikevaihtonsa yhtiö odottaa kasvavan tänä vuonna noin 1 050 miljoonaan euroon viime vuoden 913 miljoonasta eurosta.

Sanoma kertoi viime viikolla, että se ostaa espanjalaisen oppimateriaaliyhtiön Santillana Spainin 465 miljoonalla eurolla.

Taloussanomat ja Ilta-Sanomat ovat osa Sanoma-konsernia.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?