Koronakriisi on kasvattamassa joulukinkkujen kysyntää – jouluruoka ostetaan nyt verkosta - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Koronakriisi on kasvattamassa joulukinkkujen kysyntää – jouluruoka ostetaan nyt verkosta

Porsaanlihamarkkinoilla tämän vuoden jännityksen aihe on se, kuinka koronapandemia vaikuttaa jouluruokamyyntiin.

Kinkku käy kaupaksi.­

27.10. 16:04

Pandemiarajoitusten takia suomalaiskuluttajat jäävät tänä jouluna ilman jouluruokia pikkujouluissa, joulutapahtumissa ja työpaikkojen lounasravintoloissa.

Lihataloissa pohditaan nyt, siirtyykö tämä niin sanottujen jouluruokaetkojen kysyntä koteihin vai jääkö se toteutumatta.

Elintarvikeyhtiö HKScan ennakoi, että jouluruoka maistuu suomalaisille myös tänä jouluna ennen aattoa ja että jouluetkoja vietetään nyt entistä enemmän kotona.

HKScanin Suomen lihaliiketoiminnan johtajan Mikko Järvisen mukaan koronavaikutukset ravintoloihin ja matkustamiseen saattavat nostaa vähittäiskaupan kysyntää. HKScan aloittaa kinkkujen toimittamisen kauppoihin tällä viikolla.

–Ennakkotilaukset ovat olleet toistaiseksi edellisen vuosien tasolla, Järvinen sanoi mediatilaisuudessa tänään.

Jouluruoan verkkokauppa moninkertaistuu?

HKScan ennakoi merkittävää muutosta kuluttajien käyttäytymiseen, sillä yhtiön viime joulun jälkeen teettämän jouluruokakyselyn mukaan vain yhdeksän prosenttia vastaajista kertoi tehneensä itse jouluruokia kotona joulunalusaikana vaikka vain joka neljäs söi ensimmäisen jouluateriansa vasta jouluaattona.

Suomessa myydään 6-7 miljoonaa kilogrammaa kinkkua vuosittain. Kinkkujen osuus on yli 20 prosenttia porsaanlihan vuosivolyymista. Kinkkujen kokonaismyynti on säilynyt lähes ennallaan vuosikymmenen. HKScan arvioi, että kinkkujen kysyntä pysyy vakaana, mutta kinkkujen koko pienenee.

HKScan ennakoi myös tämän vuoden jouluruokien verkko-ostamisen monikertaistumista. HKScanin kyselyn mukaan viime jouluna vain kaksi prosenttia vastaajista kertoi ostaneensa jouluruokia verkkokaupasta.

– Verkkokaupan suosio nousee merkittävästi ja se saattaa muuttaa ostokäyttäytymistä, sanoi HKScanin markkinointijohtaja Ursula Halonen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?