Nokian Renkaiden tulos ja liikevaihto pesivät odotukset - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Nokian Renkaiden tulos ja liikevaihto pesivät odotukset

Rengasvalmistaja Nokian Renkaiden tulos laski heinä-syyskuussa selvästi odotettua vähemmän.

Nokian Renkaiden tuotantolinjaa yhtiön tehtaalla Daytonissa Yhdysvalloissa.­

27.10. 14:25 | Päivitetty 27.10. 14:45

Nokian Renkaiden toimitusjohtajan Jukka Moision mukaan yhtiön ykkösprioriteetti on myynnin kasvattaminen.

Nokian Renkaiden tulos laski heinä–syyskuussa selvästi odotettua vähemmän. Tulos ennen veroja supistui 56,2 miljoonaan euroon vuotta aiemmasta 62,1 miljoonasta eurosta. Analyytikot odottivat Infront Datan kokoamassa ennusteessa 39,0 miljoonan euron tulosta.

Liikevaihto laski kolmannella neljänneksellä 349,9 miljoonaan euroon viime vuoden vastaavan ajan 354,5 miljoonasta eurosta. Analyytikot odottivat 307,0 miljoonan euron myyntiä.

Valuuttakurssit painoivat liikevaihtoa. Moisio kertoo tulostiedotteessa, että yhtiön myynti vertailukelpoisilla valuutoilla kasvoi 3,3 prosenttia Pohjois-Amerikan ja Keski-Euroopan vauhdittamana.

– Henkilöautonrenkaiden liikevaihto kasvoi kaikilla alueilla paitsi Venäjällä, missä olemme menestyksekkäästi jatkaneet toimia jakelukanavan korkeiden varastotasojen alentamiseksi, Moisio sanoo.

Raskaat Renkaat ja Vianor pitivät myyntinsä ennallaan, mitä Moisio pitää hyvänä saavutuksena epävakaassa markkinatilanteessa.

Yhtiön liiketulos supistui 62,3 miljoonaan euroon 67,5 miljoonasta eurosta. Osakekohtainen tulos kohosi 0,38 euroon 0,37 eurosta.

Kysynnän muutoksiin yhtiön on Moision mukaan vastannut nopeasti ja jatkanut tarkkaa kustannusten hallintaansa.

– Rahavirta kehittyi positiivisesti ja oli merkittävästi vertailukautta vahvempi. Taseemme on vahva, hän lisää.

Yhtiön investointivaihe alkaa olla takanapäin, mikä Moision mukaan parantaa vapaata rahavirtaa.

Nokian Renkaiden hallitus on päättänyt maksaa osingon toisen erän, joka on 0,35 euroa osakkeelta.

Nokian Renkaat perui maaliskuussa tulosohjeistuksensa eikä anna vieläkään uutta ohjeistusta.

Moisio huomauttaa, että vuoden viimeinen neljännes on yhtiölle tyypillisesti vahva, mutta markkinoilla epävarmuus jatkuu.

– Jatkossakin myynnin kasvattaminen on ykkösprioriteettimme, ja siinä kasvava tuotevalikoimamme on avainasemassa, hän sanoo.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?